Dramaturgi som undervisning
Av Kerstin Gustafson
LITTERATUR |
|
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • |
|
Pennvässaren
Veronica Grönte
Argument Förlag 2002
Sidantal: ca 350
Cirkapris: 445 kronor
ISBN: 91-7315-058-4 |
Att använda dramatiken som undervisningsmetod och
som ett redskap för
kreativitet handlar boken Pennvässaren om som för en tid sedan
utgavs på förlaget Argument. Underrubriken är ”Dramaturgin
som verktyg för bra berättelser”. Vad är då dramaturgi?,
undrar kanske en del. Författaren Veronica Grönte beskriver dramaturgi
som berättandets grammatik. Det är således en metod och
ett redskap för att lära sig eller utveckla berättandets
konst.
Lämpligt för olika åldersgrupper
Pennvässaren är uppdelad på elva kapitel med en inledning
där en beskrivning ges av hur materialet är tänkt att användas.
Till boken kan man även köpa en samling bildkort som är till
för att stimulera elevernas fantasi i sitt skrivande. De elva kapitlen är
sedan strukturerade efter olika delar i dramaturgin som berättelsens
början, mitt och slut, att skapa spänning och karaktärer med
mera. Materialet är omfattande och innehåller en stor mängd övningar,
tips och exempel. Som det anges i presentationen kan boken användas
för både barn i grundskolan och ungdomar på gymnasiet och
det är här som materialets främsta styrka ligger. Den teknik
för att skriva som Veronica Grönte presenterar kan anpassas till
olika nivåer och de vackra bildkorten symboliserar elementära
ting, personer och fenomen som gör att en sjuåring såväl
som en sjuttonåring kan använda dem.
Bildkorten finns i fem kategorier: saga, habitat,
OH, persona och symbol. Sagokorten visar symboler från sagovärlden.
Habitat-korten handlar om samspelet mellan människan och naturen. OH-korten
beskriver känslor
som till exempel sorg, rädsla och ömhet. Persona-korten är
bilder på människor från olika kulturer och symbolkorten,
slutligen, är tecken som symboliserar relationer, konflikter och problem.
Genom att kombinera korten kan eleverna således få idéer
till berättelser och olika typer av skrivuppgifter.
Att skapa spänning
I det första kapitlet behandlar författaren olika sätt att
få igång ett spontant skrivande och då kan bildkorten med
fördel användas. I en annan övning får eleverna associera
fritt utifrån ett ord. Det andra kapitlet är en mycket viktig
del av materialet eftersom det behandlar olika hinder i berättelserna.
För att en historia ska bli spännande och locka till fortsatt läsning
måste huvudpersonen råka ut för flera svårigheter – hinder.
Ett hinder kan vara en så enkel sak som att huvudpersonen tappar pengarna
när han är på väg till kiosken för att köpa
glass. Det är viktigt att den fråga eller det problem som presenteras
i början av berättelsen får en lösning eller ett svar
på slutet. Texten måste alltså följa en röd tråd.
En berättelse bör innehålla flera hinder och det svåraste
kan placeras nära slutet för att trappa upp spänningen.
I det tredje kapitlet redogör Veronica
Grönte för karaktärerna
i berättelser och hon utgår från två symboler: Lumumma
och Takete. Mycket förenklat kan man säga att Lumumma representerar
det goda och Takete det onda men de behöver inte vara så extrema
motpoler. Dessa två ”karaktärer” brukar finnas med
i berättelser och tillsammans symboliserar de människors konflikter
och strävan efter balans. I det tredje kapitlet finns det också så kallade
karaktärsscheman som en författare kan använda för att
lära känna sin huvudperson. För att en karaktär ska kännas
trovärdig bör den ha en sammansatt personlighet.
Redskap för att
skapa struktur
Pennvässaren presenterar också en mängd metodiska redskap
för hur en berättelse ska byggas upp med början, mitt och
slut och det är intressant hur teknisk en sådan struktur kan se
ut. De olika hindren kan placeras efter ett schema i likhet med karaktärerna.
Längre fram i materialet presenteras två andra verktyg som kallas
utvecklingstrappan och den dramaturgiska kurvan som också behandlar
uppbyggnaden av berättelsen. Den dramaturgiska kurvan innehåller
till exempel två vändpunkter, en mittpunkt, en presentation och
ett slut. Vidare innehåller Pennvässaren en mängd tips, olika
begrepp och exempel från film och litteratur för att tydliggöra
den process som skrivandet innebär.
Pennvässaren är tillsammans med bildkort
och kopieringsunderlag ett mycket gediget utbildningsmaterial. I inledningen
skriver Veronica Grönte
om syftet med boken som är att skapa skrivlust hos eleverna och ge dem
redskap för att uttrycka sina tankar. Detta syfte uppnås med säkerhet
med Pennvässaren då den presenterar så många vägar
för att just utveckla barns och ungdomars fantasi. Det är fantastiskt
att se vilka resultat så enkla medel som en bild på en groda
eller ett enskilt ord kan ge. Och alla knep och scheman för att skapa
hinder och karaktärer kan förmodligen få den mest omotiverade
eleven att sätta en berättelse på pränt.
Dokumentation
Det som kan kännas onödigt i boken är de så kallade
dokumentationsavsnitten som enligt författaren är mycket viktiga.
Dokumentationen innebär kortfattat att eleven efter att ett arbete är
klart dokumenterar hur arbetet har gått tillväga och vad eleven
har lärt sig av det. Dokumentation är en populär metod i den
moderna pedagogiken och det finns säkerligen många som tycker
att den är pragmatisk. Den som inte är av den åsikten finner
nog att metoden blir som en upprepning och därmed kan kännas påtvingad
och tungrodd. Dessa avsnitt förtar dock inte upplevelsen av materialet
i sin helhet som är mycket positiv. Pennvässaren är som en
instruktionsbok till kreativitet.
|