Försök
med ett århundrade
Göran Tunström
Albert Bonniers Förlag, 2003
Sidantal: 462
Cirkapris: 276 kr
ISBN: 9100576719
År 1996, möjligen tidigare, påbörjade Göran Tunström ett romanprojekt som upptog en stor del av hans sista tid.
Vid hans död den 5 februari år 2000 låg på hans skrivbord
tre mappar med manuskript, alla ämnade för detta verk. Den första,
troligen mest genomarbetade texten, hade rubriken ”Försök
med ett århundrade”, vilket här fått bli slutlig titel.
Hur den slutliga romanen skulle ha sett ut får vi aldrig veta. Birgitta
Holm sammanställde materialet i de olika versionerna, varpå Albert
Bonniers förlag hösten 2002 annonserade boken. Men utgivningen
avbröts; i stället är det nu Göran Sonnevi som - uppenbarligen
närapå oredigerat - sammanställt materialet (sammantaget
450 sidor). Han nämner dock inte vad som förevarit publiceringen.
Försök med ett århundrade är - det måste genast
sägas - grandiost sin ofullbordan till trots (eller, inte otänkbart:
just därför). Här finns sidor av stor inspiration och egenartad
skönhet. Gång på gång till och med överglänser
Tunström sig själv: skärvor av genialitet.
Den musikaliska dimensionen är, precis som i tidigare verk, påtaglig.
Rent konkret avspeglas detta genom att en av bokens berättare minns
en orkester han var med i (”likt en lunga i tiden var den”).
Romanen framstår faktiskt som symfonisk - som en omfångsrik fuga,
fylld av huvudteman, sidoteman och variationer. Åtskilligt består
av fragment och skissartade utkast, i denna form starkt poetiskt laddat -
ja, än mer så eftersom omgivande konturer saknas.
Mycket av materialet återkommer i skilda versioner: det är som
att stiga in på en väldig byggnadsplats där man ser hur något
stort håller på att växa fram men där alltjämt
stor oreda råder. Men ritningen till alltsammans tog arkitekten med
sig när han försvann…
Hur hade Göran Tunström tänkt sig den slutliga helheten? Här
och var bekänner han sin oro för att han någonsin ska kunna
fullfölja vad han påbörjat. Han biktar sin oro för hjärflimret,
och sin melankoli inför åldrandet. ”Den ofullbordade” kallar
han sitt pågående arbete; ”det stora misstaget” på ett
annat ställe. På ett tredje ställe noterar han dock hur skeendet
skall utvecklas fram till dess att ”berättelsen är till ända”.
Berättelsen är uppbyggd som kinesiska askar: den ena berättelsen
i den andra. Som övergripande berättare framträder Göran
Tunström själv och rapporterar om det dagliga livet i ”vinterkvarteret” på Manhattan.
Men mest handlar det om 1600-talet (men många tider samspelar: ”ett århundrade
drunknar i mängden av århundraden”). Författaren ikläder
sig - likt en sentida Pessoa - olika gestalter och försöker - via
dem - förstå detta århundrade. Hans personer, ofta i tjänande
ställning, lär känna furstar och kungligheter, men också Descartes,
Rembrandt…
Här finns också en ambition att på ett mera filosofiskt
plan se hur tanken om individen blir allt mer framträdande. Vad konstituerar
egentligen jaget? Frågan blir tematisk i denna Tunström-roman
(”Vilka roller vi spelar!”).
Samtidigt som författaren utforskar ett århundrade utforskar han
sig själv. Det är ungefär som i Eyvind Johnsons historiska
romaner: ett återkommande samspel mellan nu och då - även
på ett personligt plan.
”
Hur mycket samtida är vi? Hur hundraprocentig är vår närvaro
i tiden?” Göran Tunström röjer en obändig lust
att lära känna så mycket som möjligt av denna mysteriösa
värld. Han söker i samtiden, han söker i det förflutna,
han söker i böcker, han söker i sig själv (”jag
har suttit i mina minnen och låtit mig färdas”).
Men ju mer han lär sig om 1600-talet, desto mer omöjligt tycks
uppgiften - som då blir överväldigande. ”Mil efter
mil av kunskap”… Hur begränsa sig? (”Det var en gång
en författare som ville skriva om ALLT”). Berättaren tröstar
sig med att Dostojevskij också ofta reviderade, kastade, skrev om… ”Hur
känner jag inte igen mig i hans tvekan.”
Ett av fragmenten: ”Jag hörde ett brak häromdagen, från
våningen inunder. Jag rusade ner. Han satt där på golvet,
tillhälften begravd under böcker. Han grät. Han sa nånting
om att det fanns ’för mycket… för mycket av allting…’ Jag
tror han hette Tunberg, Tunström, nåt liknande”.
”
Jag samtalar också med min far”, står att läsa i ett
av de sista fragmenten. Detta är också en dimension av detta postuma
verk: läsning, litteratur som ett samtal mellan levande och döda.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.