ÅRGÅNG 4 NUMMER 7 — 18 DECEMBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


Tips på julklappar till älskare av barockmusik
Av Björn Gustavsson

MUSIK
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Bin Huang, fiol, Hyun-Sun Kim, piano
”Baroque Violin Favourites”
Naxos

Cologne Chamber Orchestra
”The Best of Baroque Music”
Naxos

Concerto Italiano, Sara Mingardo m.fl.
Vivaldi: Vespri solenni per la festa dell’Assunzione di Maria Vergine
Opus 111

L’arte dell’arco
Scarlatti, Pergolesi m.fl.
Gaudeamus

Les talents lyriques, Ewa Mallas-Godlewska, Derek Lee Ragin
”Farinelli, il castrato”
Auvidis

Orchestre de concerts Chouteau m.fl.
Vivaldi: Stabat Mater + 4 konserter
Harmonia Mundi

Susanne Rydén, Capelli Orlandi Bremen
Reinhard Keiser: Kantater
CPO

Den kinesiska violinisten Bin Huang framför en rad kända barockkompositioner. Correlis ”La Folia” görs så disciplinerat att en paradoxal karaktär av underliggande glädjeyra tonar fram. Passionerade, ibland aningen svepande tolkningar.

80-årsjubilerande Kölns kammarorkester presenterar ett brett urval instrumentalmusik från barocken, både kända och mindre kända kompositioner. Gediget instuderat och precist framfört.

Maria bebådelse-vespern framförs fullödigt under Rinaldo Alessandrinis ledning; denna dubbel-cd är tveklöst en av årets främsta cd-nyheter. Den vackra musiken böljar toscanskt… vecklar ut sig till sällsamma musiklandskap. Roberta Invernizzis solvarma sopran värmer så man ryser, Gemma Bertagnollis för med sig åhöraren ett stycke uppåt himlen. Och Sara Mingardos skymningslena kontraalt tillvaratar just det sakrala allvar som fulländar denna mångsidiga komposition.

L’arte dell’arco har specialiserat sig på ursprunglig uppförandepraxis av italiensk barockmusik; den målmedvetna, samspelta och duktiga ensemblen presenterar här en rikhaltig cd-bufé med idel italiensk barock.

Biofilmen om kastratsångaren Farinelli för tio år sedan gjorde stor succé; detsamma borde denna cd kunna göra, eftersom den reproducerar filmens musik. Lee Ragins kontraalt och Godlewskas sopran får arior av Porpora, Händel och Broschi att skimra som smycken.

Inspelningen av Vivaldis Stabat Mater med flera konserter är från 1960, inte helt knasterfri, men Hélène Bouviers mjuka kontraalt och innerligheten i tolkningarna förlåter det mesta (dock viss flyktighet och oprecisa fraseringar i några av konserterna).

Susanne Rydén, Sveriges nog främsta barocksopran, är enastående i Keiser-kantaterna: såväl vokalt som instrumentalt raffinerade tolkningar av denna asketiska, allvarsamma och källvattenrena musik.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.


Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat