ÅRGÅNG 3 NUMMER 2 — MARS-APRIL 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Festivallivet som social ventil NYTT!
En magisk saga i en hård värld NYTT!
En berättelse om otämjd magi NYTT!
Personligt mästerverk om Afrika NYTT!
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman
En mors värsta mardröm
En biljett till en annorlunda värld
Påminner om verkligheten
Tidsfördriv under sommarlovet
Händelserikt men rörigt

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


Wunderkammer - en cool sida av Sverige
Text och foto: Theodor Stenevang

"Jag skulle vilja visa en cool sida av Sverige. Jag skulle vilja göra något stort av det här och sälja ung, svensk design i Sky City på Arlanda, kanske med bidrag från Näringsdepartementet."

Hannes Eder vågar tänka långt och stort. Kanske är det också därför han får sina idéer genomdrivna. Egentligen är han journalist och dokumentärfilmare, med delägarskap i ett nystartat produktionsbolag. Just nu pratar han dock om något helt annat: Wunderkammer. Tillsammans med några kompisar har han startat en butik som ska sälja kläder och smycken designade av unga, oetablerade svenska designers. Butiken är fylld med skapelser gjorda av elever från Beckmans och Konstfack.

Hannes Eder

Allt började förra sommaren, då några stockholmskillar i tjugoårsåldern satt i en eka och fascinerades över 60-talets New York och den stämning som rådde kring Andy Warhol och hans The Factory. De började drömma om att skapa något liknande - en mötesplats för ung, nyskapande aktivitet - i Stockholm. De hade också pratat om att det var synd att det inte fanns något ställe där alla coola grejer som visas på Beckmans utställningar går att köpa.

Om man ser på Sverige som ett varumärke så är en stark sida vår svenska design, anser Hannes. Den här designen borde föras ut mer, borde visas upp bättre. "Och det funkar inte med stockiga organisationer som Designtorget", säger han.

Svensk design har god renommé utomlands.

För någon månad sedan, i februari, började saker och ting att lossna. En av killarna, Pelle Asplund, fick tag på en lokal som skulle kunna funka. Därefter började arbetet med att skapa en butik. Hårt arbete mer eller mindre dygnet runt i en månad fick det hela att bli färdigt.

Det som är Hannes drivkraft är just att arbeta med ett projekt mot ett mål, förklarar han. "Att fixa, dona, greja och rodda, det är det som jag gillar", säger han. "Och nu står man plötsligt här med en modebutik..."

Hannes Eder och några gäster på invigningen av Wunderkammer.

Medan vi står och pratar bland invigningsminglande vinglas kommer folk och vill handla och champagnen öppnas för att fira första försäljningen. Det börjar bli varmt i den vitmålade, ganska trånga lokalen, som är full av folk.

Många av utställarna är elever från Konstfack och Beckmans.

När vi kommer in på målsättningar och visioner för projektet Wunderkammer märks det att sådant inte saknas. Det primära målet är att kunna betala lokalhyran och butiken kommer att ha öppet endast på helgerna till en början. De har pratat om att skapa events och happenings, som det heter på marknadsföringssvenska. Att ta Wunderkammer utanför den lilla lokalen på Söder. En idé inför invigningen av butiken var att flambera kläder från Hennes & Mauritz, men den ströks. En annan är att ställa en stor lastbil mitt på Gärdet, spela skivor och sälja kläder. "Jag hoppas att Wunderkammer kommer att utvecklas till något slags kollektiv inom design", säger Hannes, och tar musikkollektivet Moder Jords "Massiva" som en förebild.

Wunderkammer
"Cabinet of curiosities, the forerunner of the modern museum /…/ housed wonders ranging from rare shells and coins to narwhal horns…"
Ur: Essential Art History av Paul Duro och Michael Greenhalgh

Wunderkammer
Östgötagatan 17, Stockholm
Öppet: lördag & söndag 11-17

 
Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat