|
Inte
så död trots allt
Av
Thomas Lindqvist
Illustration:
Anna-Maria Törnblom
'Gud är
död', bräkte den tyske nihilisten Nietzsche någon gång
under 1800-talets senare hälft. Om detta bittra uttalande var ett utslag
av sekelskiftspessimism eller om det var Nietzsches tärande hjärnsyfilis
som var upphov till kommentaren går inte att utröna. Död
tycktes han vara i alla fall, ja Gud då alltså. Alltjämt
sedan Nietzsche mötte sin (möjligen framlidne) skapare år
1900 har allehanda tyckare, tänkare, filosofer och teologer reviderat
detta ödesdigra omdöme om vår Herre. 'Gud håller
på att dö men det är en seg jävel', tycktes man påstå,
och när vi nu befinner oss inne på 2000-talet kan Gud på
sin höjd beskyllas för en lätt snuva. För se Gud lever
och är en konkret vardaglig realitet för miljarder människor
på vår jord, och denna livskraft lämnar en sekulariserad
och intellektuell västvärld förbluffad och handfallen. Den
kraftiga förvåning som dessa sekulära proffstyckare agerar
språkrör för bottnar troligen i den missuppfattningen som
Nietzsche initierade för ett hundratal år sedan. Gud är
inte, och har aldrig heller varit särdeles död men när hon
uppvisar livstecken som inte går att förneka väljer man
att istället för att revidera sin uppfattning att förvånat
betrakta henne som en levande död, en spillra från förr
som endast de mest primitiva varelser befattar sig med. Något som
måste dö förr eller senare. Företrädare för
svensk medias bevakning av den klerikala världen begränsar sig
till att nästan förlöjliga eller fördöma dessa
andliga yttringar de själva tillsynes inte kan greppa om. Man nöjer
sig med att reducera religionen till någon slags kvasi-tragikomisk
freakshow.
Om man under
några veckors tid studerar svensk medias bevakning av den religiösa
världen finner man att det obevekligen är de dystra sidorna som
belyses. Expressen upplåter stort utrymme på kultursidorna i
sju hela nummer för en kritisk granskning av den katolska sekten Opus
Dei. Individer som på mycket svag grund benämns som satanister
välter gravstenar och avbildas svartklädda och groteska. Alf Svensson
och hans Kristdemokrater hånas kontinuerligt för sin religiositet,
och vid bevakningen av de Palestinsk-Israeliska fredssamtalen är det
allt som oftast de ultrakonservativa extremisterna som får agera talesmän
för den ena eller den andra sidan, ofta till tonerna av vapenskrammel
samtidigt som fonden lyses upp av en flagga av endera slag som sakta förtärs
i effektfulla lågor. Kanske är religionen endast ännu ett
offer för den alltmer sensationssökande journalistiken, kanske
ligger det mer bakom.
Sverige är
och har länge varit ett föregångsland vad gäller mänskliga
rättigheter, och har ofta fått stå modell för andra
länders demokratiska landvinningar, och Sverige är med all rätt
stolt över sin öppna och vidsynta inställning till samhällsfrågor.
Jämlikhet och humanism är honnörsord. Om man betraktar religionen
som värdekonservativ, bakåtsträvande och kvinnofientlig
ter det sig knappast konstigt att räkna även religionen till de
trångsynta förhållanden vi har tagit oss för att övervinna
och avskaffa. Kanske är det här vi finner förklaringen till
den kategoriskt kritiska attityden gentemot religiösa företeelser
i Sverige. Frågan är dock om det inte har gått överstyr.
Det finns en uppenbar fara i att förväxla de religiösa riktningar
som infekterats av korruption, dekadens och intolerans med den innerligt
andligt sökande människan. Ett exempel står att finna i
Expressens artikelserie om Opus Dei, där ett späkningsverktyg
i form av en metallkrans avsedd för att fästa vid benet används.
Detta målas upp som en fundamentalt ondskefull tingest endast syftande
till att kuva den religiösa människan. Samma metallkrans skulle
mycket väl kunna dyka upp i nästa nummer av Expressens söndagsbilaga
under titeln "Fräcka Sado Prylar för henne och honom". Att någon
vill lida för sin tros skull går inte att förstå,
att någon vill lida för sexuell njutning förefaller mycket
mera rimligt, och därmed accepterat. Gud, och därmed religionen,
lever och har hälsan. Den skänker frid, erbjuder mening och erbjuder
stöd för miljontals människor världen över. Det
är på tiden att svensk media vaknar upp och behandlar dessa religiösa
riktningar och människor med den respekt de förtjänar. Dessa
människor deklarerar öppet att de tror på något, något
som de anser vara gott och rätt. Vad tror du på? Är du Mac
eller Windows? |