Lyrikhösten
2000
Av Björn Gustavsson
Recenserad lyrik:
Ann Hallström, Det är en frånvaro
av steg som knastrar, W&W
Ingrid Kallenbäck, Spegelskrift, Bonniers
Stig Larsson, Avklädda på ett fält, Bonniers
Petter Lindgren, Ett trögare slags bläck, W&W
Stefan Lysell, 4 väggars poetism, eget förlag
Czeslaw Milosz, Vid flodens strand, Brombergs
Eva Ribich, Du är den ende mitt hjärta har velat, Bonniers
Helene Rådberg, Hämtar mitt landskap hem, W&W
Pentti Saarikoski, Thiarnia, Ellerströms
Ragnar Strömberg, En förort till Kärleken, Bonniers
* * * * * * * * * * * *
* * * *
Det är en frånvaro av steg
som knastrar. Så har Ann Hallström betitlat sin debutdiktsamling,
med texter gränsande mot prosaformen och där vi möter ett
kvinnligt diktjag som överger något slags naturvetenskapligt
forskningsprojekt och i stället börjar skriva dikter. Hellre
än att studera fossiler börjar diktjaget studera sig själv
("Jag ska utforska varenda vrå, varje skrymsle, känna
vart steg som för mig längre in").
Hallströms poesi är intrikat
och ställvis svårdechiffrerad. Bakom den aningen chica ytan
döljs en utvecklingshistoria där diktjaget inleder något
slags förhållande med sin handledare, en medelålders
man - samtidigt som hon distanserat (likt ett stumt vittne till sig själv)
iakttar sina egna reaktioner. Detta rationella iakttagande viker stundom
för en nästan psykotiskt laddad verklighetsupplösning.
I studiet av relationen man-kvinna råder
en ogenerad köttslighet, så att man rentav påminns om
fransyskan Resnais och hennes "Slaktaren" - däremellan
är beskrivningen mindre bokstavlig och stilen övergår
i ren absurdism ("Marsipan är nu. Vi är glada. Som smör.
Far är i staden. Pendeln.").
Trots goda ansatser och en viss språklig
friskhet ger Ann Hallströms dikter sammanfattningsvis ett pretentiöst
intryck.
Motsatsen gäller Ingrid Kallenbäcks
Spegelskrift, med dess egendomligt självlysande, meditativt
anlagda lyrik, som på en och samma gång är dunkel och
alldeles klar. Här röjs en tålmodighet och en ödmjukhet,
en närmast religiös andakt inför tillvaron.
"Det jag ser är bara ett hölje.
Det dyrbaraste kan man aldrig se…" citeras Antoine de Saint-Exupéry
i inledningscitatet - och denna fundamentala tilltro inför världen
varieras sedan samlingen igenom. "Det tar lång tid att göra
ovissheten till sin egen", heter det i en av dikterna. Det välkända
löses ideligen upp - samtidigt som, hävdas det, Gud bor "där
någon orkar se honom".
Ensamheten förefaller lika total som
ohjälplig. "Jag är ensam i mitt inre som en nyfödd
utan lokalsinne" står att läsa i en av de hårt komprimerade
dikterna. Samtidigt utgör föränderligheten en lockelse.
Det "blåser genom närvaron".
Bildspråket är genomgående
djärvt personligt. "Ett hjärtslag som skrämt flaxar
upp"… "Överallt känslor som lutar sig ut, beredda
att hoppa högt eller dyka djupt"… (Det sistnämnda är
faktiskt betecknande för Ingrid Kallenbäcks poesi i stort.)
Stig Larssons nya bok, Avklädda
på ett fält, bildar en egensinnig hybrid av prosalyrik,
essäistiska krumsprång, dagboksartade skisser och ett emellanåt
förnumstigt filosoferande i allsköns ämnen - ett flanerande
kringströvande mellan smått och stort i nästan Montaignes
anda…
Stig Larsson inleder med att citera Lukasevangeliet
("Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han
skall få") och avslutar med ett litet tacktal till Gud Fader
- som, skriver Larsson, varit så snäll mot mig. (Onekligen
en uppseendeväckande inramning till Larssons nya verk, vars innehåll
torde vara fullt tillräckligt för flera veckors kvällstidningsrubriker.)
Den gäckande, nästan labyrintiska
framställningsformen - ett slags mumlande inre-monolog-form - kan
te sig nog så enerverande, och man kan därtill häpna över
kasten mellan det triviala och det sublima, mellan vardagligt small talk
och svindlande poesi - men bokens huvudsakliga ärende är knappast
provokativt, utan djupt allvarligt: Hur skriva för att kommunicera
det man innerst inne känner och tänker?
Dikt och diktning framstår för
Stig Larsson som ett värv av profetiska mått. Den verklige
poeten, skriver han (men här är han provokativ!), är någonting
ovanligt; "jag undrar om det ens är 5 procent av dem som även
jag betecknar som författare eller poet".
Varför inte undersöka vad som
händer om man lägger ner alla kort, skriver Stig Larsson på
ett ställe. Och det är precis vad han gör i sin nya bok
- som också inkluderar spännande närläsningar av
diktare som Hölderlin, Dostojevskij, Kafka och Dagerman.
Ett trögare slags bläck
heter en ny diktsamling av den unge, vitale Petter Lindgren. I denna sin
fjärde volym har han än mer utvecklat sin lekfulla talang, samtidigt
som det postmoderna draget förefaller något åtstramat;
här och var kommer i dagen en ömsinthet (exempelvis i den fina
dikten om åldringar) liksom även en nästan Per Wästbergsk
nostalgi inför gamla ting och företeelser.
Ett paradexempel på Lindgrens tyglade,
litet ironiska humor är sviten "Utkast till ett arbete om lamporna".
I 22 punkter stadgas här ett slags lampans filosofi. I den sista
punkten står att läsa, att vi känner samma förtröstan
inför våra liv som inför lampan i vårt kylskåp:
"den där lilla femtonwattaren från Osram som bara brinner
och brinner, och som in i det sista kommer att betrakta oss med lugn och
mycket klar blick".
Petter Lindgrens förmåga att
blanda stort och smått, högt och lågt, liksom konkret
verklighet med abstrakt spekulation leder sammantaget till en spännande
och flerskiktad poesi, där något mycket enkelt eller synnerligen
vardagligt med ens framstår i ett magiskt skimmer. Voilà!
- diktens förmåga att förvandla.
Somliga poeter utger sina alster på
egna förlag. I denna översikt har jag valt att titta närmre
på en diktsamling av Stefan Lysell, 4 väggars poetism.
Det är en enkelt häftad volym - författarens tredje utgiven
på eget bevåg - där ett av flera temata handlar om ett
behov att värna en integritet gentemot omvärlden ("försök
bara inte att omvända mig/ snälla/ det lyckas ni inte med").
Det är en litet knotig och vresig
poesi, där diktjagets uttalade motvilja "att bli ännu en
i mängden" kombineras med en litet självömkande attityd
("jag var ett frö som hade planterats för att växa
/- - -/ men utan näring dog jag/ gjorde inte ens någon ledsen").
Ena stunden är diktjaget vilsegånget och efterlyser en kompass
- i en annan dikt har såväl karta som kompass framskaffats
- men vilsenheten framstår ändå som total... Vilsenhet
karakteriserar även själva diktformen: här framträder
en uttrycksvilja som ännu söker sin stil.
Czeslaw Milosz Vid flodens strand,
i utmärkt tolkning av Anders Bodegård, kom som ett stort ljus
i höstmörkret. Originalet utkom 1994 - några år
efter Milosz första besök i hemlandet Litauen på över
femtio år.
Diktaren reflekterar dels allmänt
kring liv och död, där floden har en mera generell, metaforisk
betydelse - men här finns också mera specifika flod-dikter,
där barndomslandskapet står fram som i ett förklarat skimmer
(det är lätt att associera till Johannes Edfeldt).
Milosz återser sin barndoms platser
likt en lyckligt framkommen pilgrim - och jag tänker gång på
gång på Victor Sjöström i Ingmar Bergmans "Smultronstället"…
En av Milosz dikter heter "Ängen" och inleds: "Detta
var ängen vid floden, frodig, strax före slåttern,/ en
oförvitligt junisolig dag./ Hela livet hade jag sökt den, jag
fann den, kände igen den:/ här växte gräset, blommorna,
som barnet en gång kände./ Genom halvslutna ögonlock slukade
jag ljuset."
Herakleitos tankar om tidsflödet var
aktuella redan för den unge Milosz - som i inledningen till sina
"Krönikor II" (1984) skriver: "Hemligheten är
att varje ´idag´ förskjuts till ett ´igår´, att varje ´är´
försvinner och ersätts av ett ´var´; stranden där vi står
och tittar på hur strömmen för bort de syner som vi förnimmer,
och samtidigt oss själva där vi tror oss stå på
en strand."
Den åldrade poeten skriver med vemodig
resignation - som i dikten "Rapport": "Du den Högste
behagade skapa mig till poet,/ och nu är det dags att avlägga
rapport.// Mitt hjärta är fullt av tacksamhet, fast jag känt
av/ vådorna av detta yrke.// Medan vi utövar det får
vi veta alltför mycket/ om människans bisarra natur.// Hon som
varje dag, varje timme och år behärskas av inbillning. /- -
-/ Jag har samlat böcker av poeter från olika länder/
och sitter nu och läser dem och häpnar.// Och jag njuter av
tanken på att ha varit kamrat på en expedition/ som aldrig
tar slut fast seklerna förgår.// En expedition som inte söker
den perfekta formens gyllene skinn/ men som är lika nödvändig
som kärleken /- - -/ Vid varje soluppgång förnekar jag
nattens tvivel/ och hälsar den kostbara inbillningens nya dag."
Låt mig citera inledningen till den
djupt insiktsfulla dikten "Capri": "Jag är ett barn
som går till första nattvarden i Wilno och sedan dricker/ choklad
som serveras av nitiska katolska damer.// Jag är en gammal man som
minns den junimorgonen: de oskuldsfullas/ berusning, de vita dukarna och
solen i vaserna med fång av pioner.// Qu´as-tu fait, qu´as-tu
fait de ta vie? - röster som ropar på de olika/ språk
du samlat ihop under dina vandringar över två kontinenter./
Vad har du gjort med ditt liv, vad har du gjort?"
Eva Ribich, som debuterade 1997, kom i
höstas med sin andra diktsamling, Du är den ende mitt hjärta
har velat, med korta, prosalyriska rader, mycket luftigt satta, vilka
sammantaget bildar en svit, i vilket jaget åkallar en död fader.
Det är ett sorgearbete fyllt av tillbakablickar
och där saknaden efter den avlidne är så väldig och
tomheten så fruktansvärd att det som läsare är svårt
att förhålla sig neutral till Ribich oerhört komprimerade
lyrik. En typisk strof: "Det enda jag ville var att vara dig nära/
Att allting skulle förbli. Det enda jag/ ville var att du skulle
hålla mig mot dig/ Att allting skulle förbli."
Somliga ord och fraser återkommer,
vilket skapar en molande rytm i sviten, där även diktjagets
längtan kontrapunkteras av en underliggande men inte desto mindre
märklig ambivalens - om vars orsaker läsaren knappast något
får veta. I huvudsak beskrivs emellertid en svidande längtan,
en längtan tvärs över gränsen mellan liv och död
- en längtan så oerhörd att beskrivningarna här och
var stockar sig och orden stannar upp som inför väldiga stup.
Här finns en reduktiv kraft liknande Celans.
Helene Rådbergs andra diktsamling
har fått en närmast 1980-talsaktig titel: Hämtar mitt
landskap hem. Dock bjuder denna hennes andra volym ingen språkligt
självbespeglande poesi utan tvärtom något så numera
ovanligt som politiskt färgad dikt. En av höstens recensenter
karakteriserade den rentav som "feministisk arbetardikt".
Omslaget visar en femtiotalsaktig idyll
- och i diktsamlingen rör sig diktjaget i sin barndoms miljö
ungefär som Milosz i det förflutna. Men Helene Rådberg
vilar inte i psykologiska iakttagelser utan konfronterar minnesbilderna
med en politisk indignation, där upprördheten över folkhemsförfallet
färgar det mesta av vad hon skriver.
Det handlar delvis om hemkomst, men än
mer om nyvunna insikter: de tidigare generationernas kamp måste
föras vidare, ännu i dag: i grund och botten består olikheterna
- inte minst klasskillnaderna och djupt inpräntade fördomar
av olika slag. Helene Rådberg "kallar ihop tid", som det
så vackert heter; och vandrar på nytt genom det förflutna
- nu förmögen att lära mer av uppväxten - och med
en vilja att även lära andra. Hennes poesi visar på mycken
smärta och kännetecknas av en obändig, påfallande
spretig stil.
Pentti Saarikoski - detta brådmogna
geni som först efter sin död (1983) börjat få den
litterära status han förtjänar - skrev bl.a. den mycket
uppmärksammade Thiarnia-sviten, som några år efter utgivandet
i Finland översattes till svenska och postumt (1984) utkom i en enda
volym, Thiarnia. Den har länge varit svår att få
tag på, men i höstas utgav Ellerströms en nyutgåva,
med en reviderad översättning och tillika ett långt intressant
efterord av poetens livskamrat, Mia Berner, som bl.a. skriver följande:
"Thiarniasvitens tre delar utgör
en enda långdans, låt vara med nog så skilda turer.
Nej, dansa kunde inte Pentti, inte bättre än en treåring,
med armarna som trasiga kopphandtag och vaggande överkropp, därtill
försvarligt i otakt. Men i dikten kunde han, och ville. Dans var
sång och sång var dikt, som hos Homeros. De som inbjudits
till dansen på hällen uppe vid bergskammen högt ovanför
huset i Valsäng var författarens allra käraste följeslagare,
som Herakleitos och Euripides, Sapfo, Platon och Aristoteles, Kierkegaard,
Trotskij, Kafka och Ezra Pound. Men också folk från trakten,
de närmaste grannarna och sådana udda bekanta som Pentti ideligen
mötte på parkbänkar och små bruna caféer."
De alltigenom märkliga sviterna växlar
mellan mytologiska och litterära anspelningar, där såväl
karelska ramsor som Herakleitos manas fram - däremellan bjuds osminkade
interiörer från författarens vardag.
Jag nöjer mig med att citera en enda
passage - synnerligen karakteristisk för poetens balansering mellan
det oförställda och det sublima:
"Gick ut och vandrade mot kvällen/
när sorgen ville ut ur sin fångenskap/ i skogen frågade
jag lärkträdet/ om jag fick ta några av dess grenar/ vi
är gamla vänner/ träden är inte särskilt pratsamma
varelser/ på vägen hemåt längs landsvägen såg
jag huset/ och tänkte här bor vi."
Ragnar Strömbergs En förort
till Kärleken väcker knappast samma entusiasm. Författarens
nya diktsamling innehåller en hel del äldre dikter och gör
på det hela taget intryck av samlingsvolym för överblivna
infall och tidiga lyriska försök (här finns bl.a. en del
tidiga sjuttiotalsdikter).
Somligt överraskar med eggande lyrisk
spänning ("det där jag skrev för ett par timmar sen/
om att jag har en syster/ som bor nånstans i Australien,/ är
inte sant/ utom när jag tänker på henne/ och bara då"),
medan den expressiva kraften andra gånger (som i parafraserna på
den romerske skalden Martialis nidverser) famlar som i tomma intet, varvid
dikterna förlorar i täthet och angelägenhetsgrad.
|