ÅRGÅNG 4 NUMMER 4 — 19 MAJ 2003 | |||||||
CAFÉ
CRÈME I VÅR P R O S A |
Klassiskt fotografi
på Athello Soul Art Gallery
Den 7 juni var det vernissage för en grupp fotografer på Athello Soul Art Gallery vid Mariatorget. Fotograferna är avgångselever från en grundfotoutbildning (GFU) vid Folkuniversitetet. Utställningen pågick till den 12 juni. Det är främst klassiskt foto med ansiktsporträtt i färg och svartvitt som möter besökaren på galleriet. Det övergripande intrycket är att det är fantastiskt hur en ettårig utbildning kan resultera i så professionella fotografer. Gruppen av åtta elever har alla utvecklat personliga stilar samtidigt som de håller sig inom de traditionella ramarna. Det är således med en viss försiktighet inför fotografiet som konstform som eleverna ställer ut sina personliga verk. Porträtt i färg och svartvitt Ytterligare en fotograf – Maria Freimuth har fotograferat nakna kroppsdelar i svartvitt samt vissa ansiktsbilder. Och i ett enskilt rum i galleriet hänger Soon Young Bergstöms serie ”Kött” som är bilder med glänsande, sammanflätade extremiteter, upphängda på ett slags nätmaterial upplyst i rött scenljus med klassisk musik i bakgrunden. Det är häftigt och förvillande. Soon Young Bergströms utställning blir, med det röda ljuset och musiken, på ett sätt som en installation. Naturbilder Stefan Nilsson har fotograferat ett gammalt trähus på Skansen. Hans naturbilder är mycket effektfulla och dramatiska genom att bakgrunden är svart. Till och med molnen i kontrast till den mörka himlen ger en mycket dramatisk effekt. Stefan Nilsson berättar att han har använt infraröd film vilket är relativt ovanligt. Den infraröda filmen gör att det gröna och röda blir vitt och det blåa i himlen blir svart. Med denna teknik blir den annars lite tråkiga naturbilden nytänkande och exceptionell. Anders Forsberg visar i sin serie ”Med din blick” hur oerhört varierat porträttfotografi kan vara. Anders Forsberg har fotograferat sin fru i vitt skilda perspektiv och bilderna är så olika varandra att det inte är enkelt att se att det är samma person. På en bild är ansiktet helt osminkat och öppet och kvinnan uttrycker lugn och naturlighet. På en annan bild har kvinnan svart hår som rufsigt hänger fram i ansiktet. Ansiktet är mörkt och fotografen utnyttjar skuggorna och ljuset och får fram en bild som uttrycker såväl sorg och depression som styrka och temperament. Konstnärligt foto Av alla fantastiska
fotografier på den här utställningen är det Marianne
Sandviks bilder som personligen berör mig starkast. Det ligger något
oerhört fascinerande i hur bilder och konst i alla former berör
människor. En person kan se en bild och inte känna någonting
och inför ett annat uttryck är det som ett magnetfält. Vad
beträffar Marianne Sandviks fotografier blir det som en total och blixtsnabb
förälskelse. |
||||||
Copyright
© 2003, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
|||||||
|