Det är inte alls någon självbiografi
Jan Balbierz
Hjalmar Bergman-Samfundet 2003
Sidantal: 223
ISBN: 91-87434-14-8
Hjalmar
Bergman-Samfundet utger i vår en reviderad
version av Jan Balbierz avhandling Det är inte alls någon självbiografi. Utifrån
en närstudie av Jag, Ljung och Medardus diskuterar Balbierz motsättningar
och spänningar i Bergmans romantexter. Balbierz intresserar sig för
diskrepanser mellan yta och djup i dessa romaner och för en lång
rad intrikata resonemang kring förhållandet mellan textuella
och utomtextuella dimensioner.
Balbierz postulerar ett nära samband mellan Bergmans romankonst och
det tidiga 1900-talets litterära strömningar i Centraleuropa;
avhandlingsförfattaren hävdar att Bergman väl passar in i
dåtida uppfattningar om både den litterära textens och
själva verklighetens status; Balbierz betraktar honom som en nordeuropeisk
kusin till Freud, Schnitzler och Kafka.
Balbierz anser att Bergmans skönlitterära texter befinner sig ”i
en nebulös gränszon mellan det kända och det gåtfulla” men
också att själva deras konstruktion undergrävs av inbyggda
motsättningar. Bergman således både bygger och river. Hans
texter ”diskuterar sin egen otillräcklighet”. De är,
fortsätter Balbierz, kameleontiska och outgrundliga. Sistnämnda
faktum hindrar honom dock inte från att systematiskt frilägga
strukturerna i denna outgrundlighet.
Det finns några intressanta passager i avhandlingen, bland annat om
Bergmans förmåga att subjektivisera verkligheten genom att återge
dess mörka och dolda skikt. Förutom anknytningar till Freud och
psykoanalysen vill Balbierz placera Bergman i den centraleuropeiska expressionismens
tradition, liksom i den dåtida modernismens ”dekadenta” fåra,
företrädd av exempelvis den unge Thomas Mann; såväl
där som hos Bergman gestaltas ”borgerlighetens undergång”.
Vidare lyfter Balbierz fram filmens, pantomimens och teaterns påverkan
på Bergman; han spårar detta även i texterna, i form av ”visuella
och auditiva narrativa tekniker”. Man önskar att avhandlingsförfattaren
ytterligare fördjupat denna aspekt.
Jan Balbierz är något mycket viktigt på spåren i
det han utsäger att Hjalmar Bergman bygger upp en tvådimensionell
struktur i sina texter: ”bakom den yttre, fysiska och kroppsliga bilden
spåras fragment av en inre text som berättar om protagonisternas
läggning.” Av stort intresse är bokens slutord (tänk
om Balbierz spunnit vidare i stället för att här avsluta
sin text): Å ena sidan blottlägger Bergman diskrepansen mellan
det offentliga och det hemliga; å andra sidan använder han virtuost
samma språk ”som kamouflageverktyg”.
Jan Balbierz teoretiserande men gängse litteraturvetarprosa är
delvis svårtillgänglig; värre är dock att man som läsare
inte riktigt kan överblicka resonemangen, eftersom föreliggande
verk (trots att det upptar flera hundra sidor) utgör en, som det heter, ”mycket
förkortad” version av den tidigare avhandlingstexten. Vad har
lyfts bort från originalet, och varför? Vem har utfört dessa
operationer? Balbierz själv?