Vargen
förkroppsligar den obönhörliga naturen
Av Björn
Gustavsson
Ordet
varg kommer av fornsvenskans ”vargher”. Det flera tusen år gamla ordet
användes dock även om brottslingar; jämför det urgamla uttrycket ”varg
i veum”, som ju betecknade en fredlös person; en av samhället utstött;
en paria.
En
individ utstött ur den mänskliga gemenskapen jämställdes således med den
hatade vargen. Ordet ”vargher” hade för övrigt även parallellbetydelsen
”strypare”, ”dråpare”. Brottslingen ansågs lika lömsk och primitiv som
vargen.
Men
varför har vargen genom tiderna varit så hatad? Kanske för att den konkurrerat
om den jordbrukande människans försök att kultivera och behärska sin omgivning.
Vargen har helt enkelt fått representera den otämjbara naturen: en destruktiv
kraft.
Fram
till 1800-talet var det i Sverige lag på att gårdar och byar skulle anlägga
djupt grävda varggropar för att underlätta jakten på ett rovdjur som periodvis
gick hårt åt tamboskapen, som vid denna tid ofta gick lös på skogen. Ända
fram till slutet av 1800-talet anordnades dessutom väldiga ”skalljakter”.
Bönder och andra beordrades genom statliga direktiv att bilda jaktlag,
s.k. allmogedrev. Dessa skrämde vargen i riktning mot utplacerade jägare,
eller, i andra fall, mot utspända nät (”vargnät”).
En
modern parallell är den jakt som i våras bedrevs i Norge, då en hel vargfamilj
förintades genom helikopterjakt, varvid djuren obönhörligt, på låg höjd,
förföljdes över fjällvidderna, tills de stupade av utmattning. Liknande
fall har på sistone förekommit i Norrbotten, där såväl varg som järv förföljts
av jägare på snöskotrar.
Gång
på gång framkommer än i dag en uppenbarligen djupt rotad vargrädsla. I
den ena landsortstidningen efter den andra kan man se exempel på hur organisationer
och privatpersoner vädrar sitt hat och sin skräck inför det faktum att
det eventuellt kan finnas varg i området.
Varför
detta oresonliga hat? Möjligen är det så att vargen på ett undermedvetet
plan har fått representera en djupt känd skräck inför en värld som människan
inte fullständigt kontrollerar. Vargen får därigenom företräda ett slags
obönhörlighet i naturen, ett latent hot mot den samhällsbyggande människan.
Eftersom
vargen inte låtit sig tämjas har den i stället utrotats. Endast i extremt
glesbebyggda vildmarksområden har vargen fram till i dag kunnat överleva.
Vari
består den ”ondska” man genom tiderna tillskrivit vargen? ”Ondskan” består
i att vargen följt sin naturliga bestämmelse. Vargen ingår i ett ekologiskt
komplex där ”ondskan” emellertid är relativ och beroende av aspekt. Om
vargen är ”ond” är därför också den råttdödande katten ond - och lodjuret
som sedan dödar katten.
Människans
syn på vargen färgas av historiska erfarenheter och i många fall av en
djupt liggande skräck för krafter i naturen som vi kanske helst av allt
blundar för.
|