ÅRGÅNG 4 NUMMER 6 — 22 OKTOBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


Intressant med ojämn läsning om heliga Birgitta
Av Kerstin Gustafson

LITTERATUR
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Birgitta, Birgitta
Cecilia Sidenbladh
Illutration: Tord Nygren
Rabén & Sjögren, 2003
Sidantal: 80
Cirkapris: 209 kr
ISBN: 9129658527

I barn- och ungdomsboken Birgitta, Birgitta - en medeltidshistoria får vi följa den heliga Birgitta från tidig barndom till hennes död genom pigan och barndomsvännen Brittas beskrivning. När Britta var liten lämnades hon utanför stormansgården Finsta, där Birgittas föräldrar riddar Birger och fru Ingeborg bodde. Birgitta var nyfödd då och de två flickorna växte upp tillsammans som lekkamrater. När fru Ingeborg ligger på dödsbädden ber hon Britta avlägga ett löfte att ”följa och tjäna” Birgitta och de två följs sedan åt både under perioden då Birgitta är fru och mor till åtta barn och senare då hon gör pilgrimsresor till Rom och det heliga landet.

Boken är disponerad dels som en skönlitterär berättelse om Birgittas liv, dels som en studiebok i historia med avsnitt om familje- och samhällslivet i 1300-talets Sverige. Boken är rikligt illustrerad med teckningar, kartor och fotografier av medeltida texter, etsningar och konstverk.

Berättelsen är enkom Brittas och vi får genom henne lära känna heliga Birgitta. Bilden vi får är således subjektiv; Britta håller av sin vän och husmor men tycker också att hon är egendomlig och socialt osmidig. Redan som barn får Birgitta uppenbarelser; hon samtalar med Jesus och med änglar, vilka är sändebud från Gud. Under sina unga år tvingas hon att underkasta sig sin faders vilja och gifta sig och få barn. Hon anpassar sig efter sin situation men de praktiska bestyren står alltid i skuggan för hennes andlighet. När hon senare blir änka och barnen är utflugna kan hon helt ägna sig åt sitt kall – att resa som pilgrim genom Europa och till det heliga landet samt få sin klosterorden av påven.

Birgitta, Birgitta är en intressant och trevlig berättelse om en av de mest fascinerande och omtalade personerna i den svenska historien. Det är också en rolig idé att skildra henne genom den jordnära Brittas perspektiv. På så vis är det upp till läsaren att bedöma vad han eller hon tycker är sanning eller en subjektiv upplevelse. Birgitta berättar om sina upplevelser och samtal med Gud för Britta och även om Britta tycker att det låter alltför otroligt ibland sviker hon aldrig sin husmor. Det är tydligt att Birgittas val i livet bygger på en bergfast övertygelse och med det skickliga grepp som författaren använder känns skildringen märkligt nog neutral. Berättelsen om Birgitta är i första hand en historieskildring och det är mycket spännande att få ta del av Birgittas liv och få en så vidd bild av det svenska samhället under den här tiden. Birgitta och Britta är på ett sätt varandras motsatser och även om läsarens intresse för Birgitta inte är av religiös art är det omöjligt att inte beundra denna säregna och starka kvinna som hade modet att ge sig ut på långa resor och framföra sina åsikter och budskap till kungligheter och höga män inom kyrkan.

Problemet med boken gäller den målgrupp som den är avsedd för. Bilderboken är i första hand en barn- och ungdomsbok och därmed är den något för svår i vissa avsnitt. Det är som vuxen man har mest behållning av boken men då är utformningen alltför enkel. Den hamnar på så vis mellan de olika målgrupperna. För barn och ungdomar borde en del ord avskräcka från fortsatt läsning: drots, vesper, huskaplan, matuti, completorium, subprior, infirmarium och flaggellanter. Även om de flesta orden förklaras i historieavsnitten bidrar de till att försvåra förståelsen och eventuellt äventyra intresset för berättelsen. Texterna i historieavsnitten är också överlag för svåra för barn och ungdomar då stilen ligger på en hög nivå. Detta gäller framför allt texterna om rättsväsendet och jordbruket men även delarna om kyrkan och klostren blir alltför komplicerade för en ung läsekrets. I texten om kyrkan går det till exempel att läsa: ”Sockenprästens uppgift var att sörja för församlingsbornas andliga välfärd”. Längre fram får vi en förklaring till några av de fackord som förekommer i den löpande texten:

I skymningen ringde klockaren till vesper, och sist, innan man
lade sig, bad man completorium, den sista av dagens åtta
bönestunder.

Det går emellertid att förmoda att en ung läsare på ett tidigt stadium tröttnat på de svåra orden och den högtravande stilen i historieavsnitten. För en vuxen läsare är dessa texter mycket intressanta. Frågan är, som nämnts tidigare, vilken åldersgrupp författaren riktar sig till.

Ett annat problem är att texten ibland är ojämn. Dels förekommer hopp i handlingen, till exempel från Birgittas tidiga tonår till hennes giftermål. Dels är stilen varierande – ena stunden högtravande, andra stunden extremt barnslig. En del meningar känns till och med pinsamma som till exempel:

Har jag berättat för dig att Birgitta kallade sig principessa
furstinna av Närke? Hennes man hade ju varit lagman av Närke,
gunås! Blygsamhet har då aldrig utmärkt henne.

Birgitta, Birgitta är en fin och intressant skildring av Sveriges enda helgon, som dessutom var kvinna. Boken är också mycket välgjord ur ett grafiskt och illustrativt perspektiv. Problemen med ojämnhet och en icke avgränsad målgrupp förminskar olyckligtvis behållningen av boken. Trots det är Birgitta Birgitta ändå i flera avseenden en mycket läsvärd historieskildring.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat