Kvinnan
är det första könet
Björn Ranelid
Albert Bonniers Förlag, 2003
Sidantal: 302
Cirkapris: 265 kr
ISBN: 9100101494
Björn Ranelids nya roman har åtminstonetvå viktiga syften: å ena
sidan lyfter den fram den så kallade vanliga människan och manar
fram hennes unicitet, för att inte säga storhet; å andra
sidan formar sig verket till en kärlekens höga visa.
Kvinnan är första könet är skriven som en jag-berättelse.
Björn Ranelid träder gång på gång fram i sin
text och gör klart att han med denna bok vill lyfta fram två (nyligen
avlidna) tvillingsystrars levnadsberättelser. Den dokumentära ramen
har Ranelid använt sig av även tidigare - även denna gång
står det läsaren fritt att betrakta texten som biografisk sanning
eller fiktion.
Prägeln av återberättande av något faktiskt är
dock påtaglig, för att inte säga framhävd. Författaren
skriver: ”Tvillingsystrarna Ribes berättelser berörde mig
starkt och jag förändrades som människa medan jag lyssnade
till dem. Så borde kanske all verklig konst verka och fungera.”
Björn Ranelid skildrar de båda lantsystrarnas långa liv
(”under sammanlagt tio dagar lyssnade jag till deras liv som bar på direkt
brottsliga och moraliskt klandervärda handlingar, men också ljus,
glädje och kärlek i rikliga mått”). Den ena har han
dock redan till viss del lärt känna: när hon var i 40-årsåldern,
och han själv 16. Den då vackra kvinnan invigde ynglingen Ranelid
i erotikens värld.
Författaren dröjer vid denna förbindelse och låter den
bilda grund för åtskilliga utsagor om sexualitetens goda sidor. ”Ingen
annan energi och kraft hos människan är starkare än just erotiken
/---/ Dessa bekännelser riktar sig också till alla som räds
och skyr sinnligheten, lusten och passionen /- -- / Människorna bör
dansa och älska mera. Så svettas hon det onda ur kroppen.”
En stor del av romanen artar sig till en beskrivning av den svenska grundskolans
utveckling under andra hälften av 1900-talet. En av systrarna - lärarinna
- ber Ranelid ”skriva en bok som obarmhärtigt och sant avslöjade
den falska anstalten som kallades skola”. Åtskilligt i den nya
romanen handlar om den svenska skolans problem - inte minst om svårigheterna
att integrera elever som av olika skäl har svårt att smälta
in. Vari den egentliga ”falskheten” skulle bestå i, eller
vad alternativet till sedvanlig skolgång skulle vara, framkommer inte
riktigt.
I likhet med tidigare böcker vevar författaren fram sin berättelse
lugnt och metodiskt, med många omtagningar. Några grundläggande
teman återkommer, varieras och fördjupas. I grund och botten formar
sig Kvinnan är första könet till en lyrisk hymn till kvinnan
som väsen, och till kärleken som kraft. Ett patos för rättvisa
och jämlikhet bryter också igenom, gång på gång.
Björn Ranelids tilltro till språket och litteraturen förefaller
starkare än någonsin. ”Litteraturen är harmlös
endast så länge läsaren inte tar den på allvar och
vägrar att förstå att dess kraft och betydelse skapat hela
universum”.
Den svenska samtidslitteraturen kan knappast
ha en mer övertygad missionär än
just Björn Ranelid.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.