ÅRGÅNG 4 NUMMER 5 — 22 OKTOBER 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


Kreation av utställaren Helena Larsson från Textilhögskolan i Borås.  

Grundforskning och tillämpbara uttryck
Av Andreas Hedberg

UTSTÄLLNING
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Ungt svenskt mode i världen
14-19/10 2004
Nordiska museet

”Tradition och förnyelse” är temat för årets upplaga av designtävlingen Concours International des Jeunes Créateurs de Mode i Paris. Nordiska museet ställer ut de svenska bidragen, som leker fritt med former och uttryck.

- Vi måste stödja det fria utforskandet av former och material, säger kulturminister Marita Ulvskog som invigningstalar vid vernissagen för Nordiska museets utställning ”Ungt svenskt mode i världen”.

- Modedesign är ett slags grundforskning som förhoppningsvis kan leda fram till mer tillämpbara uttryck.

Just grundforskning känns som ett adekvat begrepp för att beskriva utställningen.

Vernissagen äger rum i Nordiska museets väldiga pelarhall. Damer i dräkt och korrekta herrar i mörka kostymer spatserar runt med vinglas och laxsnittar. En pianist spelar välkända verk av Mozart, Satie och Jan Johansson. En man med tv-kamera klagar över akustiken i den kyrklika lokalen.

Vi befinner oss långt från vardagen och de tillämpbara uttrycken.

På utställningen bidrar sju modestudenter med varsin kreation. Tillsammans utgör de det svenska bidraget till Concours International des Jeunes Créateurs de Mode, en tävling som kallats världens mest prestigefyllda för designelever.

Det är första gången Sverige deltar, tidigare har det saknats både pengar och engagemang. Tanken är att svenska deltävlingar skall hållas åtminstone tre år framåt, då satsningen kulminerar under det svenska designåret 2005.

Temat för årets tävling är den något slitna dikotomin ”tradition och förnyelse”, ett begreppspar som lämnat mer eller mindre tydliga avtryck i utställningens sju kreationer.

I Martin Bergströms amorfa tygbylte syns nostalgiska ekon från 1970-talets gardin- och bonadsmönster, medan Åsa Arvidssons dräkt helt i gummiband snarare blickar framåt, trots den 1920-talsfähiga hattformen. Elisabeth Lundqvists har låtit sig inspireras av insekter för formgivningen av en långklänning i svart och orange. Resultatet för närmast tankarna till serietidningsvärlden eller den gotiska skräckromantiken.

De mer tillämpbara uttryck som kulturministern talar om finner man mest renodlade hos Helena Larsson från Textilhögskolan i Borås. Hennes rosmotiv i rosa filttyg är, om inte prêt-à-porter, så åtminstone nära en verklighet som de internationella modehusen ofta fjärmar sig från.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

 

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat