Opera
La
Traviata - en trefaldig recension
Av Björn
Gustavsson
Giuseppe Verdis "La Traviata"
- ett av operarepertoarens mest älskade verk - har blivit en klassikernas
klassiker och spelas ständigt, världen runt.
Bara här i Norden kan man i höst
ta del av åtminstone tre stora uppsättningar - alltifrån
en mycket traditionell iscensättning på Det Kongelige i Köpenhamn
till en halvmodern version på Stockholmsoperan och en hypermodern
på Folkoperan. På Nationaloperan i Helsingfors förbereds
därtill ännu en uppsättning, med premiär i december.
Att jämföra kontrasterande regigrepp
är alltid intressant. Olika regissörer och olika ensembler kan
utvinna helt skilda aspekter ur ett och samma verk.
Inledningsvis först en kort historik.
Giuseppe Verdi skrev partituret till "La
Traviata" efter att 1852 ha sett en teaterföreställning
på Vaudevilleteatern i Paris. Det var en dramatisering av Alexandre
Dumas roman "Kameliadamen" - ett verk som i sin tur grep tillbaka
på Dumas kärlekshistoria med tonårsflickan Marie Duplessis;
en vacker kurtisan som nittonårig dog i lungsot. (De prostituerade
i Paris betraktar henne än i dag som sitt skyddshelgon; hennes grav
på Montmartrekyrkogården är alltid täckt med färska
blommor.)
Francesco Maria Piave skrev libretto och
Verdi tonsatte med hektisk iver. På bara 45 dagar var kompositionen
klar.
Urpremiären 1853 på operan
i Venedig blev ett fiasko - delvis på grund av det känsliga
innehållet. Här uppstår kärlek mellan en besutten
man (en samhällelig stöttepelare, bevars!) och en alldeles vanlig
prostituerad. Än värre: Verdi röjer förståelse
för sin hjältinna och visar hur denna självuppoffrande
kvinna måste gå under i ett samhälle genomsyrat av hyckleri
och dubbelmoral. Hans opera ingår i tidens romantiska strömningar
och bildar en blixtattack mot en konventionell borgerlighets bigotta livsföring.
Året efter omarbetade Verdi sitt
verk. I stället för att låta "La Traviata" utspelas
i samtiden och med realistisk scenografi förlade han berättelsen
till 1700-talet. Härmed var sprängstoffet åtminstone delvis
desarmerat - och "La Traviata" kunde börja sitt segertåg
genom världen.
Redan Victor Hugo hade - i Marion Delorme
(1831) försökt rehabilitera den prostituerades människovärde.
På den offentliga scenen bjöd emellertid ämnet motstånd.
"La Traviata" överskred en tabugräns och synliggjorde
det känsliga förhållandet att det florerade två
parallella normer: dels en officiell moral, dels en inofficiell. Dubbelmoralen
var med andra ord ytterst utbredd. Välbärgade män höll
sig med kurtisaner: ett slags lyxprostituerade som även underhölls
ekonomiskt.
Att som Alfredo i "La Traviata"
förälska sig i en socialt stigmatiserad varelse som Violetta
utgjorde ett flagrant etikettsbrott. Att därtill som han öppet
deklarera sin kärlek och vilja göra denna kvinna till sin livsledsagerska
innebar en oerhörd skandal. När Germont - Alfredos fader - med
noga överlagd taktik griper in för att avstyra förbindelsen
stryps kärleken mellan de båda älskande. Hans manipulationer
representerar ett samhället som inte accepterar sådan kärlek…
I september i år var det i Köpenhamn
nypremiär på Daniel Bohrs fabulöst finstämda "La
Traviata" - en uppsättning som första gången gick
upp på Det Kongelige Teater år 1983 (och som för övrigt
i sina huvudlinjer påminner om den iscensättning som för
ett tiotal år sedan gavs på Stockholmsoperan).
För det första är musiken
ett under av mästerlig precision och elaborerad dynamik. Christian
Badea leder Det Kongelige Kapel med nervig hand och manar fram enorma
siktdjup ur sekvenser som andra orkestrar ibland tolkar snarast schablonmässigt.
Parallellt med denna musikaliska sensibilitet
ramar Tim Goodchilds scenografi in en sublimt välavvägd föreställning.
Raffinerat låter sångarna en
höjd hand, en kort cesur i gestiken, dramats djupare bottnar träda
i dagen. Inlevelsefullt, nyanserat och med stor smidighet uttrycker artisterna
dramats hela register och skapar alltigenom stor konst. Anne Margrethe
Dahls Violetta är ett under av uttrycksfullhet. Hon sekunderas utomordentligt
av Niels Jörgen Riis´ Alfredo och Per Höyers Germont. "La
Traviata" på Det Kongelige är klassisk opera när
den är som bäst.
Mot slutet uttrycker Violetta sin besvikelse
över att livet med Alfredo så abrupt tog slut. "Så
var det då bara en feberdröm…", sjunger hon. Just denna
passage tycks ha bildat utgångspunkt för Knut Hendriksens aktuella
iscensättning på Stockholmsoperan. Redan i inledningen får
vi möta den svårt sjuka Violetta. Berättelsen skildras
här som en tillbakablickande rekapitulation. Violetta är svårt
sjuk redan när föreställningen börjar.
Lena Nordin gör en stark rollprestation
som Violetta, medan den i vanlige fall så färgstarke Stefan
Dahlberg här och var sjunger aningen svagt för att imponera
i tenorrollen som Alfredo. Vad gäller uppsättningen i stort
märks en rad postmoderna markörer - små revor av teatral
ironi - men huvudinriktningen är ändå konventionell. Hendriksens
version bildar ett slags "modernism light".
Något liknande kan inte Staffan
Valdemar Holm beskyllas för. Hans regi av Folkoperans aktuella "La
Traviata" - med premiär nu i september - är genomsyrad
av, hur skall man uttrycka det, milt provocerande debattlusta.
I Holms uppsättning är all romantisk
barlast kastad över bord. Här finns inte ett spår av konvention.
På sätt och vis återknyter regissören till Verdis
ursprungliga intentioner - men å andra sidan har den unge svensken
skalat bort så mycket av den romantiska kärleken att själva
förbindelsen Alfredo-Violetta därigenom tappar en del av sin
kraft - med följden att själva trovärdigheten i intrigen
blir aningen skakig.
Staffan Valdemar Holm har under senare
år pendlat mellan att göra talteater och opera. I vintras gjorde
han en mycket atmosfärrik "Tre systrar" - dessförinnan
väckte han viss uppståndelse med en erotiskt laddad version
av "Figaros bröllop" på Folkoperan.
Tillsammans med scenografen Bente Lykke
Möller serverar han nu en rykande samtida "La Traviata"
på Folkoperan - en föreställning som mötts av jubel
från de flesta håll.
Staffan Valdemar Holm intresserar sig
för patriarkala strukturer och mer eller mindre negligerar högstämda
föreställningar om bestående kärlek. Han skildrar
ett samhälle där en manlig kulturs nedärvda föreställningar
förhånas och där upproret mot denna kultur består
i att man vänder sig från såväl traditionella könsroller
som en traditionell syn på begreppet kärlek. Inte för
inte framstår huvuddelen av personerna i Folkoperans uppsättning
som transvestiter - och förbindelsen mellan Alfredo och Violetta
reduceras till ett tillfälligt äventyr. Denne Alfredo bryr sig
inte ens om att dröja vid sjuksängen när Violetta i slutakten
närmar sig dödsögonblicket.
Kerstin Avemo agerar starkt och fyller
föreställningen med sin välmodulerade, intensiva röst;
även Per-Håkan Brecht gör med sin uttrycksfulla tenor
en stark insats som Alfredo. I rollen som hans far, Germont, framträder
Michael Weinius - typiskt nog inte som självmedveten patriark utan
snarare som en luggsliten budbärare från ett patriarkat som
tappat tron på sin historiska mission.
Trots en rad lysande scener dras emellertid
Folkoperans föreställning med problemet att de ovanliga scenlösningarna
(Violettas salong påminner här snarast om en ravefest i någon
övergiven fabrikslokal) och de spektakulära kostymeringarnas
stjäl så pass mycket av uppmärksamheten att en hel del
av den musikaliska kraften dräneras. Uttrycket hotar att förta
innehållet, kort sagt.
Men lustfyllt och kraftfullt är det
likaväl - och som kontrapunkt till mer eller mindre identiska konventionella
föreställningar bildar Folkoperans uppsättning en tänkvärd
kontrapunkt.
|