Hultsfred
2002: Rapport från backstagezonen
Av Thomas Lindqvist
Det är
verkligen en helt annan värld. Okända ansikten vars motiv till
att överhuvudtaget befinna sig på backstageområdet allt
som oftast är höljda i dunkel, dansar på ett bord som
välter varpå den dansanta skaran snart befinner sig i en ölkladdig
hög på marken. Från någonstans vankar en godmodig
vakt fram och reser bordet upp i sin ursprungliga position. Hela tiden
leende. Hade samma incident inträffat bara ett par meter bort, på
andra sidan stängslet, hade vakten förmodligen gett de dansande
vännerna en rejäl omgång med batongen under betydligt
mindre gemytliga former. Men här, backstage, är allting omvänt.
Man frågar sig varför.
För
de här glada människorna är precis lika snorfulla som de
på andra sidan stängslet. De dricker för mycket, tar droger
och hånglar precis som alla andra. De dansar likadant till samma
80-tals musik och gör bort sig på precis samma sätt i
sina taffliga försök att vara mer än de är. De är
som folk är mest. Men givetvis med ett stort undantag: De har lyckats
komma backstage.
För att förstå vad som försiggår här kanske
ni borde tänka er tillbaka till er skoltid. Tänk på den
lilla klick av människor som av någon anledning ansågs
vara bra mycket häftigare än alla andra. De som såg lite
bättre ut, hade lite mer pengar och som fick gå på alla
de coola festerna. De är dessa som är här backstage, som
om festivalledningen finkammat varje by och stad från norr till
söder för att finna rätt folk. Men så är det
givetvis inte. De behöver inte leta utanför Stockholm för
dit har alla de coola redan flyttat ändå.
Men
för mig, relativt ocool som jag är, är det en upplyftande
upplevelse. Jag spankulerar med en öl i handen förbi backstageområdets
små röda branschbodar där ZTV, STIM och allehanda skivbolag
presenterar sina verksamheter. Se där, en känd nöjesskribent
gör bort sig, och se där ytterligare en. Det känns på
något sätt bra att den som av någon anledning fått
det jobb som jag borde ha dansar fult. Det känns bra att folket i
redaktionen på stora nöjestidningar gör en väldigt
platt figur. För endera dagen vandrar jag in till deras arbetsplats
med en text i handen. Hur skulle jag kunna vara nervös inför
ett sådant möte om jag sett dem spy upp frukosten i ett hörn?
Det går inte.
Och
ni som drömmer om att komma backstage för att frottera er med
det coola skivbolags- och mediafolket? Sluta dröm. Det verkliga livet
har mer att erbjuda. Verkliga människor, till exempel. För att
citera Johnny Dowd som spelade på festivalens sista dag: "You
don't have to be a rockstar to have fun. You don't have to be a soldier
to carry a gun." Words to live by.
|