ÅRGÅNG 3 NUMMER 4 — 24 JUNI 2002 | ||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Kabbalah
- judisk mysticism Av Kerstin Gustafsson Inom alla de stora världsreligionerna finns religiös mysticism. De har många likheter men tar sig också olika uttryck. Mystik i sig kan beskrivas som ett möte med en yttre verklighet som ofta tolkas som gudomlig. På Judiska museet i Stockholm pågår just nu en utställning om judisk mysticism – kabbalah – och som ett komplement till utställningen har en katalog publicerats där det finns olika essäer om kabbalah. Ibland jämförs den med religiös mysticism i andra religioner som sufismen inom islam och gnosticismen inom kristendomen. Den här artikeln fokuserar på den judiska mysticismen men då en djupare förståelse av kabbalah kräver goda kunskaper i judendomen blir det här mer ett skrapande på ytan. Den judiska mysticismen är emellertid spännande även på ett ytligt plan då den är så mångfasetterad. Guds närvaro Kabbalah i konsten Menoran – den sjuarmade ljusstaken De kabbalistiska motiven och symbolerna har ofta en numerisk karaktär. Det sägs till exempel att det finns ett samband mellan menorans sju armar och psalmens sju verser. Det finns också ett samband med de sju planeterna och de sju veckodagarna. På de kabbalistiska tavlorna och amuletterna är menoran inte alltid ensam. Ibland är det flera menoror; ibland är menoran tecknad tillsammans med Davidsstjärnan eller stentavlorna med budorden, djurmotiv med mera. Det kan också finnas symboler för det heliga templet såsom tången, rökelsespadarna och oljekannan. Menoran som kabbalistisk symbol kan spåras tillbaka till 1300-talet (kabbalahn i sin helhet härstammar från 1200-talets Provence och Kastilien). Även ljusstakens rent konkreta delar har symboliska betydelser. Så är till exempel oljan en symbol för själen, veken för ånger och lågan för den högsta kronan där allt ljus utgår ifrån. Menoran anses också symbolisera den gudomliga kraften – sefirot – och detta har med det numeriska att göra. Det finns förvisso tio sefirot men sju av dem är lägre. Menoran är en viktig symbol för den gudomliga kraften eftersom den i sin gestalt både visar mångfald och enhet. Den gudomliga kraften Det som är gemensamt i skildringarna av sefirot är de olika lagren och förgreningarna där de lägre sefirot växer ut från den första sefiran som är en krona. Den andra sefiran är vishet och den tredje symboliserar livmodern men även förståelse. De sju lägre sefirot är kärlek, styrka och straff, skönhet och medlidande, evighet, strålglans, grundval och fallos och kungadöme. Fyra sefirot gestaltar också Guds armar och ben så att det slutligen framträder en bild av en människa eller ett träd. Trädet har i konsten illustrerats som paradiset och människan som den ursprungliga – Guds avbild – som egentligen inte får avbildas. Kabbalah och new age Intresset för kabbalah kanske är lika varierat som för mysticismen i sin helhet. Förmodligen är det så att de flesta människor som är intresserade av religion, filosofi, konst och kultur kan finna någonting av värde i den judiska mysticismen. Den som besöker utställningen om kabbalahn blir varse människans eviga sökande efter Gud och en mening. Amuletterna visar också människans ständiga kamp mot sjukdomar och död. |
|
Copyright
© 2001, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||
|