ÅRGÅNG 3 NUMMER 7 — 25 NOVEMBER 2002
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses

Begravningar 2002:
En hel värld av valmöjligheter

Av Åsa Jonsson

Man blir lätt förundrad över det sätt varpå man i Sverige sköter våra nära och kära efter det att de har dött. Hela skalan finns representerad, från att köpa en kartongkista till att köpa mahognykistor som kostar en mindre förmögenhet. Man blir förundrad särskilt när man betänker att det egentligen inte spelar någon roll vad vi gör med liket; kroppen är bara det skal som är kvar efter det att själen har flytt. Men begravningar är väl inte till för de döda så mycket som för de levande. Begravningar är det tillfälle vi får att leva ut vår sorg och där vi samlas för att minnas den döde.

Tidigare var döden en familjeangelägenhet och något som även angick byborna. Man besökte inte bara de anhöriga utan även den som hade dött. Den person som hade avlidit brukade "stå lik" så att folk skulle kunna ta avsked. Graven grävdes och gravsättningen skedde inför de anhöriga vilka dessförinnan hade tvättat och svept liket innan den döde lades ner i kistan. Det fanns självfallet variationer på detta beroende på var i Sverige man befann sig och vilken samhällsställning den avlidne hade.

Numera finns det en hel industri som ägnar sig åt att ta hand om dem som har dött ifrån oss. Även om det är begravningsbyråerna som här står i förgrunden slåss också krematorier, kistmakare, gravstenstillverkare och andra om de döda. Begravningar sker inte längre efter bondesamhällets gamla protestantiska traditioner utan man kan skräddarsy varje liten del av begravningen – numera står man inför en hel värld av valmöjligheter. Ska den avlidne kremeras eller inte, ska stoftet gravsättas eller spridas i en minneslund? Det är mycket som de anhöriga måste ta ställning till. Hur ska begravningsceremonin gå till? Dylikt hjälper begravningsbyråerna gärna till med. Man kan ställa sig frågan om vad som är bättre för de sörjande: att ha ett protokoll som man följer till punkt och pricka med risk för att bli utfryst om man bryter mot det eller att, under en av de svåraste stunderna i sitt liv, fatta en massa beslut om allt från blomsterprydnader till vad som ska göras av kvarlevorna av en älskad person.

Många gånger så blir begravningsceremonin det tillfälle där man gråter ut, och gravölen eller begravningskaffet det tillfälle man får att tala om den döde. Förr, i alla fall på landsbygden, kunde en begravning bli en långdragen historia eftersom den utgjorde ett av de tillfällen som släkten och andra kunde samlas kring för att bearbeta sorgen och reda ut gammalt groll.

 

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat