Döden
och romantiken
Av Kerstin Gustafson
Vid mitten av 1700-talet startar en protest
mot upplysningstiden som härskande kultur- och samhällsrörelse.
Motståndet börjar successivt och utvecklas vid början av 1800-talet
till en ny epok som får namnet romantiken. Romantiken bryter helt med
upplysningen med vetenskap, logik och förnuft som ideal. Nu hyllas i stället
människans känsloliv och naturen som dels beskrivs som själens
spegel, dels i sig anses som gudomlig. Någonting som också är
en viktig beståndsdel i romantiken är en ny syn på döden.
Döden är skrämmande men samtidigt fascinerande och i enlighet
med denna nya dödssyn ökar intresset för andlighet och övernaturliga
ting. Man talar om människans nattsida som är en mörk och hemlighetsfull
sida. Det är också natten som är den viktigaste delen av dygnet
då romantikerna kan söka sig hinsides, till sina innersta känslor
som rymmer både ljus och mörker. Fokuseringen
på natten, döden och mörkret visar sig i romantikens litterära
verk. Naturen skildras som vild och melankolisk. Romantikerna söker sig
bort från vardagen och samtiden genom att fly antingen till exotiska
miljöer eller bakåt i tiden innan städernas framväxt,
industrialisering och europeiska storkrig. Romantikerna använder ofta
medeltida, folklig diktning som utgångspunkt och naturen utmålas
som dyster men orörd och gudomlig. I författarens James MacPhersons
verk Ossians sånger beskrivs det skotska landskapet i enlighet med dessa
ideal. Vinden viner över ödsliga hedar. Det är dimma och månljus;
allting flyter samman – himmel, jord och människa.
Gud och djävul i Goethes verk
Religionen som i flera avseenden var frånvarande under upplysningstiden
kommer nu tillbaka men inte som en maktfullkomlig institution utan som en
andlighet där både gud och djävul existerar. Detta visar sig
också i litteraturen, bland annat i Goethes verk Den unge Werthers lidanden
och Faust. Johann Wolfgang von Goethe var tillsammans med Rousseau romantikens
förgrundsgestalter. Så skildrar Goethe den unge Werther som slav
under sitt hjärta och där döden är den enda utvägen
för en olycklig kärlek. Den unge Werthers lidanden är tidstypisk
på flera sätt. Werther handlar inte efter sitt förnuft utan
efter sina känslor och han tar livet av sig då han inte kan få
kvinnan han älskar. Kärleken har också en nattsida. Werther
pendlar mellan lycka och förtvivlan. Hans kärlek till Lotte är
både ljus och ångestfylld. Den innehåller såväl
liv som död. I Faust är döden närvarande bland annat i
djävulens gestalt. Doktor Faust sluter ett avtal med djävulen där
han säljer sin själ i utbyte mot ungdom och lycka. Faust blir förälskad
i en ung kvinna, Gretchen, men överger henne. Gretchen har blivit gravid
och föder senare barnet, men i sin förtvivlan tar hon livet av barnet.
Gretchen fängslas och döms till döden. Faust kan med djävulens
hjälp frige Gretchen men Gretchen föredrar att dö framför
att följa djävulen. I slutet av dramat blir Faust frälst och
kan på så vis komma ur djävulens grepp.
Skräckromantik
Döden finns i stor utsträckning som ingrediens i romantikens litteratur
där den ibland tar sig uttryck som följden av ett händelseförlopp
som till exempel i Werther och i Faust. Än mer markant blir döden
i den gren av kulturrörelsen som får namnet skräckromantik.
Skräckromantiken innehåller såväl funderingar kring
gud och djävulen och livet och döden som ett sökande i människans
dunkla och hemlighetsfulla inre. Genren är fortfarande mycket populär
både med filmen som medium och i litteraturen där Stephen King
är det mest kända namnet. Under romantiken var det flera författare
som gjorde sig kända som skräckromantiker. År 1818 skrev Mary
Shelley den berömda Frankensteins monster som var typisk för den
här genren. Samtidigt innebär verket en kritik mot upplysningstiden
genom att kritisera människan som framstår som gränslös
i sina strävanden och förmågor och till och med tar över
rollen som livsskapare. Frankenstein är en läkare som experimenterar
med skelett- och köttdelar för att skapa en människa. Till
slut lyckas han men resultatet blir inte riktigt som han har tänkt sig.
Människan blir ett monster som skrämmer iväg alla i omgivningen
och i sin ensamhet och förtvivlan blir han till sist ond och mördar
flera personer. Ett liknande tema skildras i Dr Jekyll och Mr Hyde av R. L.
Stevenson. Här är det inget monster som Frankensteins skapelse utan
två sidor av människan – en ond och en god. Emellertid kan
även Frankensteins monster tolkas som en personifiering av läkarens
mörka sida. Föregångaren till Stevenson var E. T. A. Hoffman
som i sina verk också skriver om delade personligheter, dubbelgångare
och magiska förvandlingar. Intresset för det magiska och övernaturliga
är, som nämnts tidigare, också en del av romantiken i stort
och framträder som en extrem form av känslosamhet och andlighet.
En blandning av dessa faktorer återfinns i E T A Hoffmans roman Djävulselixiret
som handlar om en munk som får en dubbelgångare som begår
flera mord. Detta sker efter att munken har druckit en djävulsdryck.
Här är det således religionen som symboliseras av munken och
djävulsdrycken tillsammans med magi och övernaturlighet i form av
dubbelgångaren och ren skräck i form av morden som den fasansfulla
gestalten begår. Döden tar sig framförallt uttryck i form
av mord men finns även närvarande som en övergripande spänning
vilket i stort sett är själva kärnan i skräckromantiken.
Skräckeffekten består av ett underliggande eller direkt uttalat
hot om död. Runtomkring döden kretsar det övernaturliga och
frågor kring ont och gott samt symboler om mörker och ljus.
Det kanske viktigaste författarnamnet i den skräckromantiska
genren är Edgar Allan Poe. Poe blev också känd som skaparen
av detektivberättelsen. Poes mest kända verk är en samling
noveller där skräck blandas med brott och övernaturliga fenomen.
Även här finns dubbelgångare som i novellen ”William
Wilson”. Poes noveller har också en psykologisk och sociologisk
dimension. Dubbelgångaren är egentligen mannens eget samvete och
i berättelsen ”Den svarta katten” är det skräck
i socialrealistisk tappning då en alkoholiserad man mördar sin
fru och murar in kroppen i väggen. Övernaturlighet och brott möts
i novellen ”Det skvallrande hjärtat” där en gammal man
plågar sin sjukvårdare genom onda ögat. Sjukvårdaren
mördar slutligen den gamle då han inte står ut med dennes
terror. Även i Poes verk visar sig döden genom mord, och skräckeffekter
byggs upp runt dessa brott och övernaturliga förmågor. I novellen
”Fakta i fallet Valdemar” går Poe ett steg vidare genom
att försöka återuppliva en människa. Genom så kallad
animalisk magnetism försöker en grupp läkare och vetenskapsmän
att kvarhålla Valdemars själ vilket också lyckas.
Döden i svensk romantik
I den svenska romantiska litteraturen var inte skräck ett lika populärt
tema som i de engelskspråkiga verken. Däremot kommer döden
till uttryck på ett annat sätt framförallt som ett mål
för en längtan bort från livet på jorden. Johan Olof
Wallin var ärkebiskop och diktare och skrev stora delar av 1819 års
psalmbok. I psalmerna ger Wallin uttryck för en dödslängtan
och naturen beskrivs som gudomlig. En annan svensk diktare under romantiken
var Erik Johan Stagnelius som också skildrar döden på ett
tidstypiskt sätt. I flera dikter är Näcken med som ett naturväsen
som genom sitt vackra spelande lockar människor in i döden. I likhet
med Wallin och andra romantiska diktare skildrar Stagnelius livet på
jorden som helvetiskt. Det är dystert, mörkt och fullt av olyckor.
Det är således åter religiösa symboler och motsatserna
ljus och mörker som framträder i dikten. I romantikens diktning
är det ljusa och goda inte heller liktydigt med livet utan kan lika gärna
vara tvärtom som hos Stagnelius. Livet på jorden som ett helvete
är också en bild som vävs samman men den allmänna romantiska
strävan bort från samtiden och den dystra vardagen till exotiska
platser eller bakåt i tiden till ett orört ursprung. Döden
som symbol tillsammans med ljus och mörker, dag och natt, gud och djävul
kommer tydligt till uttryck i de av Stagnelius berömda fraserna: “Natten
är dagens mor, Kaos är granne med Gud.”
|