ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Anders Granell och ensemble i "Aprilhäxan". foto: ola kjelbye

Rotlösa systrar

TEATER
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
aprilhäxan
Av Majgull Axelsson
Scen: Folkteatern i Göteborg
Regi: Eva Gröndahl
Manus: Kjell Sundstedt och Charlotta Thelin
Scenografi: Lisbeth Wahlström
I rollerna: Mirja Burlin, Annika Nordin, Lena B Nilsson, Ulla Svedin, Elisabeth Göransson, Anders Granell, Maria Hörnelius, Lars Magnus Larsson m. fl.

Tre flickor växer upp som fosterbarn hos den snälla och mycket präktiga tant Ellen i Motala. Tant Ellen är en ung änka som bor i ett vackert hus med trädgård. Hennes framlidne make hade makt i det lilla samhället och makens bror sitter i styrelsen för barnavårdscentralen. Brodern utövar påtryckningar på sin svägerska att ta hand om de tre flickorna eftersom Ellens fördelaktiga ekonomiska och sociala situation, enligt honom, enbart är tack vare Ellens man. Ellen kommer själv från ett enkelt hem och dessutom finns det en hemlighet i hennes förflutna som är en perfekt hållhake för Ellens svåger.

De tre flickorna Christina, Margareta och Birgitta har olika bakgrund. Margareta hittades övergiven i en tvättstuga, Christinas mamma band fast Christina i sängen och tände eld på lägenheten och Birgittas mamma lever i missbruk och social misär. Birgitta är den enda som har kontakt med sin biologiska mamma. Hon älskar henne men blir ständigt sviken. Birgitta tar sedan efter sin mammas beteende: hon dricker för mycket och blir känd som vandringspokal bland stadens raggare. Christina är raka motsatsen; hon är den tråkiga plugghästen med håret i flätor. Margareta står mellan sina systrar; hon är en normal tonåring. Småningom blir systrarna vuxna. Christina utbildar sig till läkare och flyttar till ett 1700-talshus i Vadstena med sin man. Margareta blir fysiker och bosätter sig i Norrland. Birgitta stannar både geografiskt och i utvecklingen. Hon fastnar i missbruk och blir känd som Motalas ”knarkdrottning”. När systrarna möts många år senare har Birgitta gått vilse efter en blöt fest, Margaretas bil har stannat då hon är på genomresa och Christinas man har rest till USA. De sammanförs genom mystiska brev som tycks komma från ingenstans.

Folktaterns tolkning av ”Aprilhäxan” ligger förhållandevis nära romanen av Majgull Axelsson. Det är själva Aprilhäxan som känns mer närvarande i teaterföreställningen och hennes roll känns bitvis lite svår att ta till sig; kanske beror det på det poetiska språket som gör sig bättre i en roman än på scenen. Föreställningen är också i längsta laget; den är tre timmar lång och det hade nog varit en fördel om den hade komprimerats en aning. På något sätt känns det också märkligt att Aprilhäxan är den utnämnda huvudrollsinnehavaren. Även om det är hon som sammanför alla kretsar hon mest i bakgrunden medan de tre systrarna drar det tunga lasset. Ulla Svedin är fullkomligt strålande i rollen som den nersupna Birgitta och även Lena B Nilsson gör en mycket trovärdig skildring av Margareta.

I teaterprogrammet skriver regissören Eva Gröndahl om det svåra i att dramatisera en roman som många har läst och älskar. Eva Gröndahl påpekar mycket ödmjukt att alla som har läst boken har sin personliga läsupplevelse och att teaterföreställningen därmed blir en egen tolkning av berättelsen. Ändå är det säkert många som ser likheten mellan pjäsen och romanen; det är svårt att föreställa sig systrarna på ett annorlunda sätt än som på Folkteaterns scen. Det visar på en oerhörd skicklighet hos såväl manusförfattare som regissör och skådespelare att presentera en pjäs som överensstämmer så väl med originaltexten. En annan mycket viktig, men ofta bortglömd, del är scenografin som är träffsäker och briljant. I bakgrunden ser vi rörliga bilder av ångestförvridna människor men också systrarna i körsbärsträdet som är ett ledmotiv i romanen. Scenografin både kompletterar och förstärker skådespelarnas uttryck.

Det ligger mycket arbete bakom ”Aprilhäxan” och sammanfattningsvis kan en romandramatisering knappast bli bättre än så här. Premiären var en absolut succé med en publik som stod upp och applåderade. Det går dock att förmoda att ”Aprilhäxan” tilltalar en kvinnlig publik mer än en manlig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème