ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Barbiesaga i poptappning

BARNTEATER
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Askungen
Av Gunilla Boethius
Scen: Helsingborgs stadsteater
Regi: Anette Norberg
I rollerna: Pia Örjansdotter, Lars Wiik, Evamaria Björk, Cecilia Borssén, Helena Nizic, Maria Kulle, Alexander Stocks och Thomas Ungewitter
Musiker: P-O Nilsson, Anders Grahn och Markus Liliequist

Sagan om Askungen behöver inte vara sockersöt som hos Disney, utan kan handla om en ganska rebellisk Askunge vid namn Anna (Pia Örjansdotter), som vägrar sluta sörja sin döda mor.

Anna lever ett lyckligt liv med sina välbeställda föräldrar i ett stort hus ända tills mamman (Maria Kulle) rycks bort i en sjukdom. Förlusten leder till att både Anna och fadern (Lars Wiik) sjunker ner i ett slags apatiskt tillstånd, där ingenting får förändras. De städar inte ens.

"Askungen" på Helsingborgs stadsteater

Allt förändras då en ny kvinna (Evamaria Björk) kommer in i faderns liv. Hon bor granne med Anna och hennes far, och för med sig de två döttrarna Alicia (Helena Nizic) och Felicia (Cecilia Borssén) i boet. Dessa flickor fascineras av det nya, stora hemmet, och att de kan se slottet från fönstret i Annas rum. Deras högsta dröm är att gifta sig med prinsen (Alexander Stocks), en dröm som inte delas av Anna. Hon drömmer i stället om popstjärnor.

Till en början verkar allt i den nya familjen vara frid och fröjd, tills den dagen kommer då Annas far måste ge sig av på en lång och farofylld affärsresa. Styvmodern och styvsystrarna blir alltmer elaka, och Anna tvingas städa hela huset ensam. Felicia tar även över hennes rum, och Anna får sova i den öppna spisen, i askan. Askungen är född.

Annas räddning kommer i och med den bal som kungaparet (Thomas Ungewitter och Maria Kulle) ordnar för sin son. De är bekymrade över prinsens ointresse för rikets angelägenheter – han vill hellre bli en groda – och tänker att han skulle bättra sig med en fru vid sin sida.

Till en början anser styvfamiljen förstås inte att Anna ska få följa med, som hon ser ut, men hon förtrollas med hjälp av sin döda mor och kommer till balen, där hon vinner allas hjärtan, framför allt prinsens. Efter en hastig flykt från balen följer det välbekanta skoprövandet och de unga tu får varandra till slut.

Helsingborgs stadsteaters uppsättning ”Askungen” i Anette Norbergs regi är surrealistisk på så sätt att ett flertal partier i pjäsen iscensätts med uppstannande dans till tonerna av 60-talscovers. Detta tillsammans med scenografi och ljussättning medverkar till att alltsammans blir en lyckad kombination av ett Barbieland och en popkonsert från nämnda decennium. Det faktum att också de lite otäckare delarna av sagan, exempelvis död och elakhet, visas på detta sätt gör dem mindre otäcka och även mindre barn klarar av att se pjäsen.

Scenografin, signerad Hansson Sjöberg, består till största delen av ett slags dockhus i nästan fyra våningar, där varje våning symboliserar högre status. Detta drag är tydligt och mycket effektfullt. Karaktärerna framställs nästan som karikatyrer, vilket passar utmärkt i formatet. Skådespelarna fungerar samtliga mycket bra i sina roller.

”Askungen” kommer att spelas på Helsingborgs stadsteater till slutet på februari 2005, men tankar finns om att sätta upp den på nytt till hösten 2005.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème