ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Förnyelse, försämring och föryngring

ROSKILDEFESTIVAL
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Berman Rock

Få band gör sig så bra på en festival som bob hund. I sin frontfigur Thomas Öberg har de den ultimata showmannen, som kan underhålla vem som helst. När de nu förvandlats till Bergman Rock är Öberg sig lik, kanske till och med något av pånyttfödd – jag får en känsla av att det var länge sedan han var så här entusiastisk. Musiken har dock utvecklats, eller snarare närmat sig ett mer konventionellt sound än det som kommit att förknippas med bob hund. Det låter fortfarande som bob hund på många sätt, med liknande synt- och gitarrfigurer, men den udda sidan har fått sig en rejäl slipning, och rent musikaliskt är detta inte alls lika spännande som bob hund en gång var. Detta kanske också är poängen. bob hund har vid det här laget börjat låta som en nästan tvångsmässig upprepning av sig själva. För att undkomma detta var man kanske tvungen att göra något drastiskt, som att byta namn och språk, för att kunna gå vidare med musiken.

Problemet är dock inte att Bergman Rock låter för konventionella. Det är att de bara har ett fåtal bra låtar. De svenska texterna räddade ofta bob hund. På engelska blir det ännu viktigare att låten håller, vilket den ofta inte gör. Mest blir det ganska intetsägande rak garagerock med en Öberg som försöker kompensera frånvaron av texter som når ut genom att skrika.

Behållningen blir i stället Öbergs scennärvaro. Det är nästan som om han tycker synd om en festivalpublik som lever i lera, så nu ska han ge den en show utan dess like. Vilket han också gör. Öberg, som i dag måste vara en bit över 30, har fortfarande energin hos en yngling, och inte minst saknar han ett behov av att mogna. Han skuttar och hoppar, klättrar upp på monitorerna, sliter av sig kläderna, dansar och ger sig ut i publiken. Mellansnacket liknar ingen annans. Först och främst är det skönt att slippa svengelskan som i fallet Hives; Öberg tvekar inte att prata svenska med sin nordiska blandpublik. Sedan finns där en uppfriskande politiskt ton som alltför sällan hörs på musikscener av i dag. Vad han pratar om är inte alltid helt förståeligt, men det är hela tiden underhållande. Han säger att de människor som räknas inte befinner sig backstage. Det är publiken som ska göra revolution. Han nämner att vissa åker limousine på skattebetalarnas bekostnad, medan andra inte vet vad de sysslar med. Till de senare räknar han sig själv. Det är lätt att inte hålla med honom på den punkten. Öberg har nog funnit precis sin plats på jorden – som underhållare av rang.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat