ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Bok- & Biblioteksmässan 2004 Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg, som i år firade 20-årsjubileum, hade två teman – brittisk litteratur och barn- och ungdomslitteratur. Mässan invigdes av bland andra den brittiske ambassadören och ett flertal instanser som British Council och British Publishers Association var med och sponsrade den brittiska delen. Ett fyrtiotal författare från Storbritannien medverkade vid mässan och de engelskspråkiga montrarna hade den centrala platsen vid mässans stora entré. Utbudet var också rikt och varierat med olika genrer som skönlitteratur, dokumentärer, livsstil, bästsäljare, deckare, historiska romaner, språkböcker med mera. Självklart fanns verk av de storsäljande författarna Marika Cobbold, Joanna Trollope och Minette Walters. Sara Water som fått ett pris för sin roman Fingersmith fanns också med. Böcker om vår tids hektiska livsstil var främst representerade av David Lodges titlar Small world, Changing Places och Thinks. Av de historiska romanerna kan nämnas Ken Crossley Hollands King Arthus’s World och Simon Sebag Montefiores Potemkin, Prince of Princes. Det fanns även åtskilliga hyllmetrar med böcker om konst, mode, arkitektur, design med mera. I en avdelning fanns de andra länderna representerade med författare från Skottland och Wales.Barnens Torg I övrigt var bokmässan uppbyggd som tidigare år med Internationella torget, Ung dialog, Litterärt café med mera. Som besökare glömmer man ibland att Bok- och Biblioteksmässan till stor del är en branschmässa som möjliggör det för bokhandlare, förlag och sällskap att mötas; därmed är det inte konstigt att föreningar och förbund som till exempel Sveriges Släktforskarförbund närvarar vid mässan. Kanske är det också branschinriktningen som gör att mässan till stor del är oföränderlig från år till år. Temana förändras men konceptet består. Det finns säkert fördelar med denna beständighet men samtidigt finns det en risk att den mer frekvente besökaren blir uttråkad. Den som besökte mässan både år 2003 och 2004 kan notera att temat har bytts från polsk till brittisk litteratur men så mycket större förändring än så är det inte. Det är i hög utsträckning samma förlag, samma tidningar och tidskrifter, samma författare, samma bedrövliga fika i caféerna. En liten förändring som kändes
uppfriskande var Akademibokhandelns utställning ”Vad har du
på nattduksbordet?” i samarbete med Ikea. Utställningen
bestod av ett antal sovrum i olika stilar och med olika litteratur på
sängborden. Idén var ny, rolig och framför allt smart
eftersom Akademibokhandeln på så vis stack ut från den
allmänna montergröten. Fler sådana idéer borde
efterlysas. Mässan bjuder på enorma möjligheter och med
tanke på att det just är böcker som är utbudet, där
fantasi och kreativitet är två stora beståndsdelar, är
det svårt att förstå varför mässan inte bjuder
på fler överraskningar. Akademibokhandelns idé är
bara ett exempel på hur nyskapande och lustfyllt det kan bli. | |||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
||||||
|