ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Djupdykning i symbolernas värld

LITTERATUR På kudde av gräs
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
da vinci-koden
Dan Brown
Albert Bonniers förlag 2004
Sidantal: 502
ISBN: 91-0-010297-0
Cirkapris: 265 kr

En alternativ historia till den traditionellt kristna – det är vad Harvardprofessorn Robert Langdon och den franska polisens kryptograf Sophie Neveu kommer på spåren när deras vägar möts på Louvren i Paris. Langdon är professor i religiös symbolik och har kommit till Paris för att hålla en föreläsning i ämnet.

Efter föreläsningen är ett möte med en av Louvrens intendenter, Jacques Saunière, inplanerat. Langdon väntar på intendenten men han dyker aldrig upp. Mitt i natten kommer polisen till hotellet och ber Langdon följa med till Louvren. Det visar sig att intendenten har mördats inne på museet. Vad som förbryllar polisen är positionen i vilken Saunière ligger, och det mystiska budskap som har skrivits på golvet med en ultraviolett penna som endast syns i mörker. Det Langdon inte vet är att en rad i meddelandet inte visas för honom och att hans eget namn nämns i textraden. Detta har gjort att den kallhamrade polischefen Bezu Fache är övertygad om att det är Langdon som ligger bakom mordet.

Samtidigt behöver polisen Langdons kunskap för att lösa mordgåtan som är full av antydningar, symboler och referenser. I meddelandet finns en kod och för att knäcka den kontaktas en av polisens kryptografer, Sophie Neveu. Neveu är barnbarn till Jacques Saunière vilket polisen inte vet om. Neveu varnar Langdon för Fache och lyckas efter en hel del list att gömma sig och Langdon inne på Louvren och samtidigt vilseleda polisen så att de får mer tid till att själva lösa mordgåtan. På Louvren finner de fler ledtrådar och kryptiska budskap gömda bland konstverken.

Neveu förstår att Langdon inte har något med farfaderns död att göra. Hon vet om att Langdons namn har nämnts i meddelandet men hon förstår att meddelandet är avsett för henne. Saunière brukade alltid ge kryptiska gåtor till Neveu när hon var liten. Många år senare bröt hon kontakten med sin farfar. Han hade en kort tid innan mordet ringt och varnat henne för att de båda befann sig i fara. Neveu hade då ignorerat farfaderns varning men inser så fort hon ser meddelandet på golvet att Saunière ville säga något till henne. Hon förstår också att den sista textraden med orden ”P.S. Find Robert Langdon” är en uppmaning att kontakta Langdon för att få hjälp.

Neveu och Langdon lyckas fly från Louvren och nu börjar en jakt på de två. Eftersom det är polisen de flyr från blir de båda efterlysta. Samtidigt som de hela tiden måste gömma sig för polisen försöker de att lösa det budskap Saunière lämnat till dem. Så småningom uppdagas det att Saunière var medlem i det hemliga sällskapet Prieuré de Sion som grundades för runt tusen år sedan och som har haft berömdheter som Isaac Newton, Viktor Hugo och Leonardo da Vinci som medlemmar. Langdon inser att det de letar efter är en av historiens stora hemligheter och även om han är oerhört fascinerad av det inser han också farorna. Det största hotet visar sig komma från den katolska organisationen Opus Dei som med alla medel vill stoppa att hemligheten kommer ut.

Da Vinci-koden är en spänningsroman som blev en stor succé och bästsäljare i USA. Senare har den också blivit det i andra länder allt eftersom den översatts. Romanen är en riktig ”page turner” och många läsare säger att de hade problem med att lägga den ifrån sig efter att de hade börjat läsa den. Det som är så förträffligt med Da Vinci-koden är att den både är en klassisk thriller och en grundlig genomgång av religionens symbolspråk. Läsaren får en inblick i hur annorlunda allting hade kunnat se ut om inte den kristna trosuppfattningen hade blivit den rådande. Det skulle ha påverkat uppfattningen om kvinnan och hela vår historia. Författaren Dan Brown presenterar aldrig en ny sanning; han visar bara en alternativ tolkning som hemliga sällskap har hållit fast vid i tusen år. Denna hemlighet, som den presenteras i romanen, blir ett enormt hot mot hela kristenheten och i synnerhet mot katolicismen med Vatikanen som överhuvud.

Det är oerhört intressant att få ta del av den här ”andra” tolkningen av vår historia. Som läsare får man lust att genast besöka de platser som omnämns i boken och att studera konstverken av da Vinci och Michelangelo med flera för att se om symbolerna finns där. Samtidigt är Da Vinci-koden en skicklig mordberättelse där läsaren får följa olika trådar. Romanen är disponerad på så sätt att man får följa de olika personernas perspektiv, även om Langdon och Neveu är självklara huvudpersoner. I de korta kapitlen varvas de olika karaktärernas synvinklar och öden. Ena stunden får vi följa Langdon och Neveu, nästa stund polisens arbete med Fache i spetsen. Sedan får vi också ta del av munken Silas kamp för att stoppa och förgöra hemligheten. Läsaren kan förstå allas strävanden och just växlingen mellan de olika personerna gör att romanen blir än mer spännande. Berättelsen tar oss med till symbolernas, konstens och religionens värld, på en gastkramande mordutredning och till verkliga museer, kyrkor och palats.

Da Vinci-koden är både en thriller och en roman med rötterna i historieskrivningen. Den är också någorlunda befriad från klichéer och svulstiga kärleksmöten. Visserligen växer ett starkt band fram mellan Langdon och Neveu, men det är aldrig det som är det viktiga. Det primära är att få veta svaret om det nu finns något sådant. Da Vinci-koden kan varmt rekommenderas även till de som vanligtvis inte läser thrillers. Den här är verkligen något utöver det vanliga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème