Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
Bild: svensk filmindustri

Välgjord thriller som ger mersmak

a history of violence

LYSSNA PÅ ETT LJUDKLIPP FRÅN FILMEN >>



Betyg:

FILMENS WEBBPLATS >>

David Cronenbergs ”A History of Violence” är en spännande och välgjord thriller. Det här är en film som väcker genklang hos åskådaren, som kittlar hennes fantasi. Cronenbergs film handlar lika mycket om våldsutövning som den handlar om ett avståndstagande till våld. Filmen handlar också om en gåtfull man med bevekelsegrunder som aldrig redovisas, vilket gör att man bara vill veta mer om honom.

Cronenberg tar tid på sig att berätta sin historia. Ibland kan man känna att filmen tappar i tempo, och man börjar bli otålig, men gå inte på det: det är en skickligt gillrad fälla. Som åskådare tjänar man på att vara på sin vakt med ”A History of Violence”. David Cronenberg är inte ute efter att göra det ombonat för oss.

Tom Stall, med stor inlevelse om än litet ojämt spelad av Viggo Mortensen, är en fredlig man – så till den grad att man skulle kunna kalla honom för en mes. Han lever ett lugnt liv i en liten stad i Indiana tillsammans med hustrun Edie (Maria Bello) och deras barn, tonåringen Jack (Ashton Holmes) och lilla Sarah (Heidi Hayes). Tom driver ett matställe i stan och allt är frid och fröjd – tills två riktigt läbbiga snubbar tar honom, hans personal och gäster som gisslan på hans krog en kväll. När snubbarna hotar att knäppa den ena i personalen tvingas Tom till handling, och han dödar båda männen.

Efter dådet blir Tom, mot sin vilja, hyllad som en hjälte; den lilla staden kryllar av journalister och Toms ansikte får pryda såväl den lokala blaskan som tevenyheterna i olika rikstäckande kanaler. Snart dyker det upp nya otäcka gubbar på krogen med Carl Fogarty (Ed Harris) i spetsen. Fogarty påstår att Tom egentligen heter Joey Cusack och tillhör Philadelphia-maffian. Vidare förkunnar Fogarty att han har en oplockad gås med denne Cusack. Ser man på Fogartys vanställda ansikte förstår man vad för slags gås det är frågan om.

Så vem är Tom Stall egentligen? Kärleksfull make och tvåbarnsfar och fredsälskande affärsidkare eller en man som är väl hemmastadd i våldets färdigheter? Eller är Tom både och? David Cronenberg låter två väsensskilda sexscener mellan Tom och Edie illustrera Toms dubbelhet. Det är mycket skickligt gjort.

Det är inte bara rollfiguren Tom Stall som man vill veta mer om i Cronenbergs film. Man vill gärna veta mer om Edie, som av allt att döma också har ett sammansatt förhållande till våldet. Deras son Jack är minst lika spännande han. Jack är liksom sin far en fredens kille – inte för att han är rädd för att slåss utan för att han är tillräckligt trygg för att inte behöva bevisa något för andra. Men Jack delar mer med Tom än sin önskan att få leva i fred, och han är som sagt ingen fegis.

De läbbiga snubbarna från filmens början är också fängslande. Deras rollfigurer är skissade med resoluta drag, men de är, när allt kommer omkring, bara skissade, och man vill veta mer om hur de kom att bli så avtrubbat onda.

Kort sagt har man inte fått nog av filmen efter att ha sett den en gång. ”A History of Violence” är ett hantverk av mycket hög klass, och jag tror att jag ska gå och se filmen en gång till.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.