ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||
Vådan av att raka sig mustaschen [la moustache]
FILMENS WEBBPLATS (PÅ FRANSKA) >> När Marc en morgon rakar av sig sin mustasch har han haft den så länge att de flesta han känner aldrig har sett honom utan den. Men ingen reagerar på att den är borta, och när han alltmer irriterad konfronterar sin fru med det säger hon att han aldrig har haft någon. Ingen annan än Marc visar sig minnas mustaschen, och trots att han själv har bevis i form av foton och körkort så behandlar omgivningen honom som om han var tokig. Till slut börjar han själv undra om det är så det förhåller sig. Det enda andra alternativet han kan se är att hela hans omgivning ingår i en komplott för att få honom att tro det, och det är heller inget lockande scenario. ”Mustaschen” är en elegant film och det är frestande att kalla den typiskt fransk, vilket i det här fallet bara är en komplimang. Den utspelar sig till stor del i parisiska våningar och har ibland drag av kammardrama; Marc och hans fru är de enda två karaktärerna av betydelse och det är spelet mellan dem som utgör filmens ryggrad. Men det är också ett existentiellt drama som utspelar sig inom Marc, eller mellan honom och åskådaren. Vi befinner oss subjektivt sett helt på Marcs sida, och kan enbart förlita oss på hans upplevelse av världen. Och utifrån hans sätt att se så förskjuts nu verkligheten stadigt. Om han inte kan lita på sig själv i fråga om mustaschen, hur vet han då vilka andra saker som är på riktigt? Och ljuger hans fru för honom om den, vad talar då för att hon inte ljuger om andra saker också? Allt det vardagliga och triviala som Marc har tagit för självklart verkar nu kusligt och osäkert. Det vilar en vag olustkänsla över
hela filmen, konsekvent åstadkommen genom ett skuggande foto och
scener som får tona ut i svart, konversationer som rinner ut i sanden
och fruktlösa kontaktförsök. Philip Glass orkestermusik
bidrar också starkt till stämningen och illustrerar med sin
dramatiska ton det inre kaos som Marc upplever. ”Mustaschen”
är en film som efterlämnar många frågor. Filmen
smiter stundtals undan det som hade kunnat klargöras, och det är
irriterande att Marc inte tydligare kräver en förklaring till
varför hans fru inte låtsas om de foton där han helt uppenbart
har mustasch. Men kanske skyddar han sig själv genom att inte genomföra
konfrontationen helt ut, kanske skulle han helt enkelt inte klara av att
få ett nej där också. Halmstrået som binder honom
till den egna identiteten blir till sist så skört att det inte
tål att prövas. Hans vankelmod bidrar hur som helst till filmens
helhet, för i slutändan hade ”Mustaschen” varit
en sämre film om den hade förklarat sig. |
||||