ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Personligt mästerverk om Afrika
Ett afrikanskt talesätt säger ”Den som inte har tid att förlora har inte i Afrika att göra”. Så inleds Marianne Ahrnes Jag har hört kamelerna sjunga och det är också ett tema i hennes reseberättelser – tiden står stilla eller ligger bortanför horisonten. En karavan i Saharas öken stannar för natten när det är dags, inte vid en bestämd tidpunkt enligt ett färdigställt schema. Ett annat tema är världsdelens dubbelhet. Det är paradis och helvete, skönhet och elände, vänskap och utsugning. Marianne Ahrne beskriver det mycket träffsäkert i prologen:
Jag har hört kamelerna sjunga har en disposition i tre delar: ”Den nya kontinenten”, ”Återkomster” och ”Jag har hört kamelerna sjunga”. På nästan 400 sidor får vi följa med till Namibia, Mauretanien, Madagaskar, Kenya, Mali och Niger. Vi får bevittna ett kamelderby, ett samburubröllop och inte minst en riktig karavan genom Sahara. De tre delarna kan läsas var för sig men är samtidigt relaterade. Den tredje delen känns som verkets höjdpunkt men hela boken är ett unikt resedokument med personliga iakttagelser och fantastiska fotografier. För läsaren är varje sida en upplevelse; det är som om Marianne Ahrne trollbinder oss med sin röst som alltid är närvarande men aldrig dominerande. Marianne Ahrne har en bakgrund som både författare och filmregissör och Jag har hört kamelerna sjunga känns på ett sätt som en film som fullkomligt uppslukar sin publik, som får den att glömma tid och rum och tar den med på en resa i jordens och människans vagga. Jag har hört kamelerna sjunga har underrubriken ”En bok om Afrika” vilket är en passande beskrivning. Det är inte en roman och inte heller en dokumentär. Boken är snarare som en kombinerad resereportage och dagbok. Marianne Ahrne klarar konststycket att vara både objektiv och personlig. Hennes berättelser är ofta som intrycken genom en kameralins men samtidigt uttrycker hon det som gör henne glad, ledsen och arg. Det är uppenbart att det Afrika vi får ta del av förmedlas genom en västerlännings ögon men Marianne Ahrne är varken fördömande eller överdrivet urskuldrande. Hon bemöter alla som jämlikar vilket ibland tar sig extrema uttryck. Ett exempel är när hon en dag ser en man som brutalt misshandlar sin äsna. Hon sliter ifrån honom käppen och slår honom med händerna.
Marianne Ahrne fortsätter att kommentera att politiskt korrekta västerlänningar förmodligen blir upprörda över att en rik europeisk kvinna ger sig på en fattig afrikan som inte vet bättre.
Men de flesta incidenter och situationer är av det positiva slaget. De olika folkgrupperna, deras kulturer och traditioner beskrivs med en stor värme. Det starkaste mötet är med tuaregerna som hon färdas tillsammans med i karavanen. Hela resan är som en exotisk saga. Den går genom Saharas vackraste men farligaste del – Le Ténéré. Det är 35 dagars ritt genom sandöken, sedan fem dagar genom bergsmassivet Aïr. Man skulle kunna tänka sig att det blir enformigt men ingenting kunde vara mer fel. Varje dag är ett äventyr och det är en njutning att ta del av författarens beskrivningar av sanddyner, blålila berg, stjärnklara nätter, kamelernas personlighet, oaser och vattenhål. Spaghetti med tomatsås blir en gudomlig lyxmåltid; ett vattenhål i öknen en glädjeupplevelse. Men det mest fascinerande av allt är ändå skildringen av kamelerna.
Marianne Ahrnes bok om Afrika är en stor läsupplevelse och det är med saknad man lägger den ifrån sig. Jag har hört kamelerna sjunga är inte bara en rik reseskildring – den berättar om människor, djur, kulturer, känslor och om livet självt.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd. |
|||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||||||
|