ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Fiat 126 P, här i hemmagjort racerutförande. Plyschtärningarna utgör tillval.

Lilla Maluch ett kultföremål

Maluch.
Lillen.
Minstingen.
Hundkojan.
Fiat 126 P.

Kärt barn har många namn, och Fiat 126 P är kanske inte direkt ett kärt barn, men väl ett kultföremål.

Vilket kan tyckas underligt. Bilen ifråga är liten, trång och ful, och med mäktiga 24 hästar tillsammans med fyra växlar kan den inte erbjuda mer än 103 km/h i maxfart. Det är alltså inte direkt en Ferrari. Men det är något med den lilla bilen som gör den till det kultföremål den har blivit.

I Polen av i dag är bilen i sig föga populär, trots det är den kult.

Att bilen i sig själv inte är så populär är inte så konstigt. Förutom det faktum att den är långt ifrån estetiskt tilltalande och troligen skulle kunna bli omkörd av en traktor så är den fullständigt livsfarlig att köra, den är behäftad med så många tekniska brister att den vid nästa grop i vägen kan falla ihop i bitar. Många är de historier om de nödlösningar folk tagit till för att hålla sina sönderfallande Maluchar igång. En väninna berättar för mig att hon och några kompisar en sommar skulle åka till kusten med en Maluch. Efter två tredjedelar av vägen gav fläktremmen upp. Fyra par strumpbyxor fattigare kom hon och hennes kompisar fram till kusten och lämnade in bilen på verkstan.

I dag skulle folk inte ens i sina vildaste fantasier tänka sig att köpa en Maluch, trots att man kan få en för en spottstyver. Gemene man åker hellre buss än sätter sig i en Maluch. Trots detta är den lilla hundkojan, just det: kult.

Det finns i dag massvis med Fiat 126 P-klubbar, som anordnar racertävlingar och tipsar varandra om bästa sätten att modifiera de små pärlorna. På nätet dyker det upp fler och fler klubbar för varje månad.

Inte nog med det!

Den lilla bilen har smugit sig in i populärkulturen.

Äger du en Nokia telefon? Ja då kan du piffa upp din telefon med lite hyllningar till den lilla bilen.

Trött på alla dessa racerdataspel med snabba bilar, vill du kanske prova på nått nytt?

Vad sägs om MaluchRacer. Dataspelstillverkaren Play Publishing har utvecklat spelet, som kräver en Pentium dator med minst 600 MHz och en 3D-accelerator.

Men det är mer än så: nyckelringar, slipshållare, modeller, foton och böcker.
Varifrån kommer allt detta vurmeri för en bil som ingen egentligen vill ha eller tycker särskilt mycket om?

Svaret på hundkojans bestående popularitet återfinns i Polens förflutna. För att motorisera landet bestämde sig Polska kommunistpartiet för att införa en folkbil, en bil som alla skulle kunna ha råd med. Efter att ha köpt en tillverkningslicens från Italienska Fiat inleddes produktionen av Fiat 126 P och 1973 rullade de första bilarna av fabriksbandet.

Eftersom den var så billig blev den, i ett tidigare föga motoriserat land där man än i dag kan se människor åka häst och vagn på landsbygden, en omedelbar succé. Alternativen var i dåvarande Polen inte heller så stora. Bilen genomgick endast smärre ändringar och totalt tillverkades tre olika modeller fram till juni 2000, då produktionen upphörde. Totalt tillverkades nära fem miljoner exemplar av hundkojan.

Det är bilens popularitet i det kommunistiskt styrda Polen som är förklaring till dess kultstatus i dag.

Bilen utgör nämligen en påminnelse om ett annat Polen och ett annat liv, genom sin blotta existens blir den därför en del av en polskhet, ett uttryck för det polska och vad det innebär att vara polack i dag.

På sin tid utgjorde den lilla bilen många människors högsta dröm. Den genomsnittliga polacken drömde om ett eget litet hus och en alldeles egen Maluch. I dag är drömmarna för flertalet betydligt mer raffinerade och innehåller både utlandskontrakt, bostadsrätt och importerade bilar från Tyskland. Maluchen utgör i all sin fulhet och med alla sina tillkortakommanden en påminnelse om de drömmar människor en gång bar på, och visar varifrån Polen och dess invånare kommer ifrån.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat