ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Lilla Maluch ett kultföremål Maluch. Kärt barn har många namn, och Fiat 126 P är kanske inte direkt ett kärt barn, men väl ett kultföremål. Vilket kan tyckas underligt. Bilen ifråga är liten, trång och ful, och med mäktiga 24 hästar tillsammans med fyra växlar kan den inte erbjuda mer än 103 km/h i maxfart. Det är alltså inte direkt en Ferrari. Men det är något med den lilla bilen som gör den till det kultföremål den har blivit. I Polen av i dag är bilen i sig föga populär, trots det är den kult. Att bilen i sig själv inte är så populär är inte så konstigt. Förutom det faktum att den är långt ifrån estetiskt tilltalande och troligen skulle kunna bli omkörd av en traktor så är den fullständigt livsfarlig att köra, den är behäftad med så många tekniska brister att den vid nästa grop i vägen kan falla ihop i bitar. Många är de historier om de nödlösningar folk tagit till för att hålla sina sönderfallande Maluchar igång. En väninna berättar för mig att hon och några kompisar en sommar skulle åka till kusten med en Maluch. Efter två tredjedelar av vägen gav fläktremmen upp. Fyra par strumpbyxor fattigare kom hon och hennes kompisar fram till kusten och lämnade in bilen på verkstan. I dag skulle folk inte ens i sina vildaste fantasier tänka sig att köpa en Maluch, trots att man kan få en för en spottstyver. Gemene man åker hellre buss än sätter sig i en Maluch. Trots detta är den lilla hundkojan, just det: kult. Det finns i dag massvis med Fiat 126 P-klubbar, som anordnar racertävlingar och tipsar varandra om bästa sätten att modifiera de små pärlorna. På nätet dyker det upp fler och fler klubbar för varje månad. Inte nog med det! Den lilla bilen har smugit sig in i populärkulturen. Äger du en Nokia telefon? Ja då kan du piffa upp din telefon med lite hyllningar till den lilla bilen. Trött på alla dessa racerdataspel med snabba bilar, vill du kanske prova på nått nytt? Vad sägs om MaluchRacer. Dataspelstillverkaren Play Publishing har utvecklat spelet, som kräver en Pentium dator med minst 600 MHz och en 3D-accelerator. Men det är mer än så: nyckelringar, slipshållare,
modeller, foton och böcker. Svaret på hundkojans bestående popularitet återfinns i Polens förflutna. För att motorisera landet bestämde sig Polska kommunistpartiet för att införa en folkbil, en bil som alla skulle kunna ha råd med. Efter att ha köpt en tillverkningslicens från Italienska Fiat inleddes produktionen av Fiat 126 P och 1973 rullade de första bilarna av fabriksbandet. Eftersom den var så billig blev den, i ett tidigare föga motoriserat land där man än i dag kan se människor åka häst och vagn på landsbygden, en omedelbar succé. Alternativen var i dåvarande Polen inte heller så stora. Bilen genomgick endast smärre ändringar och totalt tillverkades tre olika modeller fram till juni 2000, då produktionen upphörde. Totalt tillverkades nära fem miljoner exemplar av hundkojan. Det är bilens popularitet i det kommunistiskt styrda Polen som är förklaring till dess kultstatus i dag. Bilen utgör nämligen en påminnelse om ett annat Polen och ett annat liv, genom sin blotta existens blir den därför en del av en polskhet, ett uttryck för det polska och vad det innebär att vara polack i dag. På sin tid utgjorde den lilla bilen många människors högsta
dröm. Den genomsnittliga polacken drömde om ett eget litet hus
och en alldeles egen Maluch. I dag är drömmarna för flertalet
betydligt mer raffinerade och innehåller både utlandskontrakt,
bostadsrätt och importerade bilar från Tyskland. Maluchen utgör
i all sin fulhet och med alla sina tillkortakommanden en påminnelse
om de drömmar människor en gång bar på, och visar varifrån
Polen och dess invånare kommer ifrån.
|
|||||||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||||||||||
|