ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


En magisk saga i en hård värld
CC:s Unga skribenter

LITTERATUR
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Över näktergalens golv
Lian Hearn
Översättare: Carla Wiberg
Bokförlaget Bonnier Carlsen 2003
ISBN: 91-638-2637-2
Sidantal: 313
Cirkapris: 137

Över näktergalens golv är en underbar och magisk bok fylld av kärlek, hat, maktkamp och heder, som trollbinder läsaren till sista sidan.

Handlingen utspelar sig i en värld som är inspirerad av medeltidens i Japan, och där de fem klanerna Otori, Shirakawa, Maruyama, Seishuu och Tohan inbördes kämpar om makten.

Boken handlar om Pojken Takeo, som, efter att hans hemby har skövlats, tas om hand av Otori Shigeru. Hos herr Otori får han lära sig krigets och skrivandets konst, och mer om det land han växt upp i. Ju mer han upplever och lär sig desto oftare får han känslan av att alla, även han själv, bara är brickor i ett spel.

När jag väl fått den här boken i min hand kunde jag inte sluta läsa. Handlingen är mycket oförutsägbar och man vet aldrig vem man kan lita på, man sitter som på nålar ända till sista sidan.

Trots att berättelsen påminner om en gammal sägen eller saga känns handlingen och miljöerna mycket verkliga. Personskildringarna är också mycket bra gjorda och Liam Hearn lyckas verkligen få läsaren att känna med personerna, man delar deras ilska, rädsla, mod, avsky och maktlöshet.

Redan från början dras man snabbt med i handlingen, och fastän språket är mycket vackert och nästan magiskt är det lätt att läsa och förstå. Det enda som kan förvirra läsaren är alla de ovana namnen.

Jag tycker att boken passar för alla, vuxna såväl som barn, men jag tror att 12 år är en bra ålder att börja vid.

I början av boken vet Takeo ingenting om sin far eller hur han levde sitt liv. Men efterhand får han veta mer och mer om sin far och arvet efter honom, och en del av det han får veta gillar han inte.

Det jag reflekterade över när jag läst klart boken var Takeos sätt att acceptera sitt öde.
Han lär sig att vissa saker kan man inte välja själv. Man kan aldrig själv bestämma vem man får till föräldrar, och därför kan man heller aldrig bestämma vilka gåvor man får. Det man däremot kan bestämma är vad man ska göra med de gåvor och det förflutna man har. Man väljer själv hur man vill forma sin framtid, man måste bara komma ihåg att framtiden är uppbyggd av det förflutna. Därför får man aldrig ge upp, man kan alltid påverka något även om det ser mörkt ut.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat