![]() |
||||||
ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Med vindarna i ryggen Vid Eriksbergsvarvet vid Göta älvs inlopp ligger ett imponerande träskepp på väg att bli klart. Det är den nya ostindiefararen som byggs efter den gamla modellen ”Götheborg” som färdades till Kina på 1700-talet. Det nya skeppet ska resa samma färdväg; om drygt ett år bär det i väg med en besättning bestående av både professionella och amatörer. Det var på 1700-talet, då det var stor fattigdom i Sverige, som landet behövde en handelsflotta. Svenska Ostindiska Compagniet bildades 1731 i den byggnad som i dag är Göteborgs stadsmuseum. Från 1731 till 1800-talet företogs flera seglingar med tre skepp. Ett av dem var Götheborg som var ett lastfartyg och byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm. Man seglade längs med Skottlands och Englands västkust för att få vindarna i ryggen. Det var först på tillbakaresan som man kunde segla via engelska kanalen just på grund av vindarna. Sedan fortsatte man till Cádiz i Spanien där besättningen handlade silver med trä och tjära. I Kina var det silver som var den mest attraktiva varan och eftersom Sverige inte hade särskilt mycket av den varan ”bytte” man spanskt silver mot svenska handelsprodukter. Efter Cádiz gick färden vidare till Jakarta. På en del av turerna följde Carl von Linnés lärjungar med för att botanisera bland asiatiska växter. Med sig hade de citrusfrukter för att skydda sig mot skörbjugg. Mat och konjak De långa resorna var oerhört beroende av vindar och klimat. En av turerna med skeppet Götheborg blev flera månader försenad till följd av att monsunen hade startat då de kom till Jakarta. Seglingarna var också riskfyllda – cirka 20 personer dog vid varje resa. Samtidigt gav de stora möjligheter. Även om inte sjömännen tjänade särskilt bra och levde under svåra förhållanden kunde de handla varor i Asien och sedan sälja dem när de kom hem. Detta kunde försörja en familj i flera år. Så trots riskerna och det hårda livet ombord var det attraktivt att arbeta på Ostindiefararen som också var en stor arbetsgivare under den här tiden. Från Jakarta fortsatte resan vidare till Kanton där man köpte te, kryddor och exklusiva varor. Te var en viktig produkt dels för att det var modernt att dricka te hos adeln, dels för att te användes som medicin mot magsjukdomar. Det man inte visste då var att det inte var teet i sig som hjälpte mot magbesvären utan det faktum att vattnet kokades. På grund utanför Göteborg I samband med att några dykare hittade rester av Götheborg 1984 föddes idén att bygga ett likadant skepp. Tanken med båtprojektet är att det ska se likadant ut och segla samma resväg till Kina. Det finns dock en del olikheter. På 1700-talet var den en skeppsbyggare som byggde fartyget efter gehör och det tog drygt ett och ett halvt år att få skeppet klart. I dag deltar 60 personer i produktionen och det har tagit längre tid – kölsträckningen skedde exempelvis för tio år sedan. En annan skillnad är att underredet målas på det nya skeppet. Sådana möjligheter fanns inte på 1700-talet vilket gjorde att varje skepp bara kunde göra tre resor - sedan ruttnade träet. Dessutom är de hygieniska förhållandena avsevärt förbättrade; det finns toaletter, duschar och ett läkarrum med operationssal. Självklart fanns inte dylika finesser för över 200 år sedan. Med ekträ och linneduk Pirater då och
nu Beräknat datum för avresa är den 12 september 2005, eventuellt
efter en del provturer. Skeppet kommer att stanna på många platser
och de som är intresserade kan till och med gå in på webben
och anmäla sitt intresse för att följa med på en delsträcka.
Då måste man vara behjälplig på olika sätt men
någon specialkunskap krävs inte. En unik möjlighet för
de äventyrslystna - men de sjösjuka göre sig icke besvär. | |||||
![]() |
||||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||||||
![]()
|