ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Cindy Sherman. Untitled #225, 1985.Collection Olbricht

Om rätten att definiera sig själv

UTSTÄLLNING
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Speglingar
24/1 - 18/4
Galleri 3, Kulturhuset
Entré 40 kr

Kulturhusets senaste storsatsning, fotoprojektet ”En dag i Sverige”, rabblade schabloner utan att ifrågasätta dem. Ersättaren är en rejäl botgöring. Utställningen ”Speglingar” griper tag i cementerade samhällsroller och attackerar dem så ihärdigt att de slutligen spricker, detta med hjälp av fyra egensinniga kvinnor med synnerligen starka och välartikulerade viljor.

”Speglingar” är en återblick, ett historiskt kikarsikte i fyra salar. I tre kvinnoöden speglas ett fjärde, och vice versa. En av < postmodernismens skarpast skinande fixstjärnor, den amerikanska fotokonstnären Cindy Sherman, får med sitt lekfulla ifrågasättande av könsrollerna förtydliga embryon av uppror hos tre postumt omvärderade föregångare.

Sedan 1970-talet har Sherman stått modell för sina egna konstverk, utan att för den skull syssla med självporträtt. I stället kretsar hennes skapande, ä nda sedan genombrottsverket Untitled Film Stills, kring schablonbilderna av kvinnan. I svartvita fotografier, ett pastischartat återsken av 40- och 50-talens b-filmer, poserar Sherman som självsäker vamp, orolig tonåring eller vilsen småstadskvinna bland skyskrapor. I Centerfolds leker hon med herrtidningarnas mittuppslag, och åstadkommer en så grym parodi att beställaren, en konsttidskrift, vägrade ta emot verket. Resultatet var helt enkelt för likt originalet. Men fotografierna visar Sherman fullt påklädd. Osäkert och tafatt sträcker hon ut sig på golvet, som slagen till marken av kamerans "male gaze". Hennes blick är vilsen och undergiven, men sarkastiskt förvrängd i en avsiktlig överdrift.

Sherman berättar historier genom att förklä sig själv. Ibland handlar berättelserna om illustrativa kvinnoöden, som liksom sväller ut, krossar ramen och förvandlas från stillbilder till spelfilmer, andra gånger handlar fotografierna om modehusens skenvärld eller om renässanskonstens löjliga plastighet.

Shermans konstnärskap får i utställningen tjäna som kontext åt historiska kvinnoporträtt. Ibland är parallellerna självklara, andra gånger mer tvivelaktiga. Den italienska grevinnan Virginia de Castaglione uppträdde efter eget tycke som litterära och mytologiska gestalter men underkastade sig samtidigt många av den traditionella kvinnorollens attribut. Samtidigt som hon fogar sig till konventionerna är hon djupt medveten om möjligheterna att utnyttja sin skönhet för att vinna personliga och politiska mål. Därför poserar hon med utslaget hår och nakna ben, och bjuder ut sig för männens enkelriktade blick, förutom i det flagranta undantaget Sherzo di Follia, där grevinnan själv spänner blicken i betraktaren.

Den självsäkra blicken är annars tydligast hos Claude Cahun, som trots sin radikala syn på könsrollerna umgicks bland de betydligt mer konservativa surrealisterna i Paris. I självporträtten poserar hon som både man och kvinna, ibland som något obekant däremellan, men ständigt med samma surrealisthövdingen André Breton lär ha blivit så provocerad av fotografierna att han vägrade vistas i samma rum som Cahun. Hennes självporträtt återupptäcktes först under det sena 1980-talet. Ändå var Cahun inte ensam. Samtida konstnärer som Man Ray och Marcel Duchamps experimenterade även de med så kallad cross-dressing. Men de var män och lättare att komma ihåg.

Gemensamt för Sherman, de Castaglione och Cahun är att de är kvinnor som gör konst av sig själva. Därmed gör de uppror mot en konsthistorisk konvention som alltid förutsatt att det är mannen som gör konst av kvinnan. Som självständiga subjekt tar de makten över hur könsrollerna reproduceras och förändras. Sherman ironiserar lekfullt kring "the male gaze" medan Cahun själv antar rollen tillåter sig att styra männens pupiller.

Porträtten av tjänsteflickan Hannah Cullwick är betydligt mer komplicerade. Hennes patron och senare make Arthur Munby, poet och advokat verksam i periferin av den prerafaelitiska konstnärskretsen, ville gärna själv skulptera sin älskarinna. Cullwick poserar som slav, hårt arbetande piga och ö verklassdam. Och det märkliga är att hon själv börjar intressera sig för det märkliga maskspelet. Med sin fysiska styrka och obrutna självständighet dominerar hon förhållandet med Munby. Hon kräver till och med att deras ä ktenskap ska hållas hemligt; hon vill inte begränsas av den viktorianska ö verklasskvinnans kläder, handskar och slöjor. Och hon lämnar slutligen Munby efter att ha vägrat kalla honom "Sir" i offentliga sammanhang. Utställningen ”Speglingar” åskådliggör och problematiserar en lek med roller och identiteter. Men vem har makten? Vem anger villkoren och varför? Fotografierna från två sekler är slutligen ett upprop, en vädjan om rätten att få definiera sig själv.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

 

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat