|
foto: webshots.com |
Skärgårdsmelodier
Av Patrik Nyberg
Evert Taubes uppväxt på Vinga präglade
hans diktning. Han kom att få en livslång
kärlek till havet. Skärgårdens inflytande på Taube
beskrivs i Jag kommer av ett brusand’ hav: ”Det var
där, på dessa fosfordoftande tångvallar, som vi Vingapojkar
mötte livet i dess prakt och lärde oss uppskatta orkaner och
skeppsbrott som rusande stimulanser”.
Evert Taube tog intryck av de original han mötte
under sina år på Vinga. Särlingar som påverkats
av miljön på öarna. I ”Pellevantius Bruse”
skildras ett sådant möte med en udda barndomskamrat.
Evert Taubes syn på västkustkvinnan
Taube lyfter i ”Maj på Malö” fram egenskaper hos
den bohuslänska kvinnan som att hon är skön, men också
vet att klara att framföra en båt i brytande sjö. Kvinnan
från skärgården ses som självständig och säker
i Taubes diktning. I ”Västanvind” beskrivs kvinnorna
från västkusten som damer med skinn på näsan, och
lite oberäkneliga. ”Men akten er I gossar på Sveriges
västra kust som resen ut till havet och västanvindens pust!
Där givas många löften, men hållas ganska få
- nej, västanvind och flickor kan ingen lita på”. Vid
invigningen av sjömanstornet 1925 reciterade Taube en hyllning till
Göteborg som genomsyras av stadens beroende av havet. Avslutningen
på dikten löd ”Hell, sjöport och portal i Göta
rike! Hell, idoghetens nejd, där djärva sjömän bo!”.
En annan visdiktare som uppmärksammat skärgården i sina
visor är Lasse Dahlquist. Mest känd är kanske hans låt
”Dans på Brännö brygga”. Lasse Dahlquist tillbringade
somrarna på ön och varje år i juni månad anordnas
där en visfestival. Den besvikelse som turister brukar ge uttryck
för när de får se Brännö brygga har kommenterats
av Dahlquist: ”Jag håller med dem. Bryggan ser förfärlig
ut nu för tiden”. Under Lasse Dahlquists uppväxt nyttjades
dock dansbanan flitigt och folk kom sjövägen från andra
öar för att dansa. Redan tidigt i livet kom Lasse Dahlquist
i kontakt med musiken då Evert Taube var en vän till familjen.
Under andra världskriget byggde Lasse Dahlquist ett hus på
Brännö.
En ofta sjungen allsångslåt av Lasse Dahlquist är ”Oh
boy oh boy oh boy” där han beskriver ett besök från
engelska flottan i Göteborgs hamn. Inledningsversen är välkänd
för alla Göteborgare, ”Ada har legat med papiljotter inatt”.
I Lasse Dahlquists bok Så kom dom till... framträder
en bild av en man som präglats mycket av havet och av sina barndomsår
i skärgården. Han identifierar sig med det ”Göteborgska”
och hans ogillande över att inte ses som en fullvärdig Göteborgare
lyser igenom i texten: ”Elaka tungor vill låta påskina
att jag är född i Stockholm”. Något värre eftermäle
verkade inte finnas för Lasse Dahlquist. Både Taube och Dahlquist
har inspirerats av den Göteborgska och Bohuslänska skärgården.
Havets krafter skildrades av dem i texter som blivit en del av den svenska
visskatten.
Källor
Lasse Dahlquist: Så kom dom till...
Evert Taube: Jag kommer av ett brusand’ hav
Inga-Britt Fredholm: Kom i min famn
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.
|