![]() |
||||||
ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Från
helig mark till avskrädesplats
Australiens urinnevånare aboriginerna
passar väl in i den västliga föreställningen
om ”ädla vildar”. Deras andliga och anspråkslösa
liv, totalt anpassat till omgivning och förutsättningar, väckte
hos de första brittiska erövrarna förakt och oförståelse
men har för senare miljökämpar och naturromantiker gjort
dem till urbilden av ett folk som lever i symbios med naturen. Föga
utvecklade med europeiska kolonialistiska mått mätt hade aboriginerna
varken skriftspråk, maskiner eller hus men i gengäld reglerades
deras tillvaro av ett intrikat schema kring släktskap, med varandra,
med djuren och med olika platser på den väldiga kontinenten.
Det sätt de levde på gjorde överlevnad i öknen möjlig
men värdet på denna kunskap insågs inte av britterna.
Det krävdes bara några få år av okänslig exploatering
och kortsiktig girighet för att förstöra ekologiska system
som fungerat i tusentals år. Likt Utrota varenda jävel, som handlade om kolonialismen i Afrika och hur det tankesätt som grundlades där senare möjliggjorde nazismen i Europa, är Terra nullius en kombinerad reseberättelse och idéhistorisk exposé. Lindqvist återger historiska episoder och händelser från de platser han reser till och blandar detta med sina egna reflektioner och tankar. Språket är sakligt och ofta nästan torrt, men det finns ett tydligt patos och ett starkt ställningstagande emellan raderna, ibland också på dem. Och när man läser om massakrer, tvångsinternering och slavarbete är det svårt att inte förstå Lindqvists upprördhet. Hans främsta ärende är ändå att diskutera de nuvarande invånarnas eventuella ansvar för det förflutnas synder, och det är i de partier när Lindqvist jämför då med nu som det bränner till allra mest. Australien är ett land där alla invånare mer eller mindre är immigranter, men trots det och trots att det är ett mycket glest befolkat land är det också ett av de länder som det är svårast att få uppehållstillstånd i. Man diskriminerade länge invandrare från asiatiska länder till förmån för européer, och i dag vägrar man helst att ta emot några flyktingar alls. Det bildas en riktigt stor klump i magen när man läser om de interneringsläger där så kallade båtflyktingar hamnar om de i dag kommer till Australien, läger där de fråntas all sin mänsklighet. Lindqvist ser spåren som leder från behandlingen av aboriginerna på 1800-talet till Australiens flyktingpolitik i dag, och han ser hur det är i linje med regeringens vägran att ta avstånd från de förbrytelser som en gång begicks mot aboriginerna. Lindqvists övertygelse är att man alltid har ett ansvar även för vad tidigare generationer gjort, har man varit med och delat rovet kan man inte avsäga sig ansvaret. Han ser ett land som skjuter skulden ifrån sig men som ändå sitter fast i den, ett land besatt av sina fängelser, där varje liten ort äger åtminstone ett turistmål: en gammal förfallen anstalt. Han beskriver också hur Europas lärde använt sig av aboriginerna för sina egna teorier, hur Freud och Durkheim byggde sina teorier om samhällsbildning på det förment mänskligt ursprungliga i aboriginernas levnadssätt utan att någonsin ha varit i Australien och hur etnologer och antropologer valde ut de delar av aboriginernas komplexa liv som de själva tyckte passade in i deras förklaringsmodeller och godtyckligt struntade i det som motsade deras tankar. Det är mycket intressant och stundtals rent upprörande läsning. Ändå är boken ibland märkligt
andefattig. Det har att göra med Lindqvists refererande stil och
tar sig uttryck så att man ibland längtar efter att få
möta en levande människa. Lindqvist tycks inte tala med någon
på sin långa resa, och om de historiska beskrivningarna ibland
är utförliga med namngivna individer och repliker så saknas
det helt i många av de samtidsbeskrivningar han ger. Flera av de
småstäder han passerar tycks beskrivna snarare av redovisningstvång
än av relevans, monotona och likadana. Det har säkert sin poäng
att visa hur eländiga de är, många av de halvt övergivna
gruvsamhällen som varit orsaken till aboriginernas fördrivning.
Men beskrivningarna tillför inget nytt när de bara radas upp
efter varandra. Och Lindqvist hade gärna fått vara än
mer tydlig i de paralleller han drar mellan dåtid och nutid, för
det var ju de egna reflektionerna som var det allra starkaste i Utrota
varenda jävel. Hans tankar kändes nyare där medan
Terra nullius alltför långa stunder bara blir referat
av vad andra redan tänkt. Med detta inte sagt att Terra nullius
inte är en bra bok. Bara att den hade kunnat vara ännu bättre.
| |||||
![]() |
||||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
||||||
![]()
|