![]() |
||
ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||
![]() |
||
![]() |
||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Prosa (Hon står med bara fötter på den svala stenen och ser ner i vattnet. Under ytan glimmar det som guld över brun sammet, svartnar mot bråddjupet. Hon sänker sig ner, med fotfäste på en undre sten som bildar ett naturligt trappsteg, känner kylan i benen och tvekar inte längre. Hon kastar sig i och låter sig omslutas. Flämtar, kippar efter luft, det isar i lemmarna och lungorna pressas för ett ögonblick samman av köldchocken. Hon simmar. Klättrar tillbaka upp på klippan, skakar av sig vattendroppar, sitter naken på en ännu solvärmd sten, vrider ur håret. – Sitt inte på stenar, du kan bli kall! förmanar den inre rösten och hon ler. Hon är inte kall. Solen glittrar i vågorna. Västanvinden drar längs bergsluttningen och gyllene löv faller som viskningar i skogen.) Vad gör vi av vår tid? Hennes far brukade lägga i mjärden när gäddan lekte, så snart isen släppt från land. Ur hennes tidigaste barndom stiger minnet av insjödoft, dyig och sval i vårkvällen, där storspoven ropar över vattnet och morkullan, alltid vid samma klockslag, sträcker i skymningen. Pappa hade svarta gummistövlar med nedvikta skaft, blåbyxor, keps och en gammal avlagd kavaj över ylletröjan. Inga handskar. Han var inte handfrusen, frös bara om sin halva tumme, som var ett minne från AK-jobben på trettiotalet. En sprängolycka med dynamit. Det hände vid ett vägbygge. – Härinne nånstans ligger min tumme, brukade han säga varje gång de åkte den vägsträckan. Han stod i ekan och lirkade ut de slanka, guldsvartspräckliga, glänsande gäddorna med deras mjuka, vitaktiga buksidor och vasstandade käftar, ur mjärdens öppning. Vant knackade han dem i skallen så de spratt i en styv båge och dog, trädde upp dem på en alklyka genom gälarna. Rå fisklukt och blodstänk, glittrande fjäll på kläderna. När man rensade dem blev man kletig om fingrarna av gäddslem som var svårt att skölja bort. – Men kokt gädda med pepparrot och skirat smör! Nykokt potatis som fått stå och ånga av lite, serverad i en porslinskarott. Eftermiddagssol genom köksfönstret, vaxduk på bordet. Åh, det var våren, det vattnas i munnen när hon minns och hon bestämmer sig; en mjärde ska i sjön och det är hon som ska lägga i den, om ingen annan gör det. ”När grodorna leker har gäddan lekt över” brukade de gamla säga. Hon får med ens bråttom. Skjuter alla måsten åt sidan och skyndar i väg. Det snöar. Hon känner sig fånig för att hon bär
en mjärde genom byn och hoppas ingen ser henne. Sådana infall!
Idiotiskt var det också att gå i gympaskor, som blir genomblöta
med en gång. – Vad tänkte jag på? undrar hon förargat.
Klafs klafs, över vattensjuk mark. Fryser om fingrarna gör hon
dessutom. Blötsnön faller i stora sjok, lägger sig över
vattenytan som ett poröst täckelse. Fryser om fötterna. Aprilsnö är fåragö. Maj våt
och kall, fyller bondens lada all. Regn i hennes hår. Regn innanför jackans krage, händerna
kalla och våta, men det gör ingenting. Mjärden är tung.
Den är full av småfisk, hon räknar över hundra och kastar
tillbaka alla i sjön. Det gör heller ingenting. – Hej då med
er, säger hon, ha det så bra! Båten är blåmålad utvändigt och vit inuti och den är tillverkad av ett formpressat fiberplastmaterial. Den är instabil när man förlägger tyngdpunkten ojämnt men praktiskt taget osänkbar med vikten jämnt fördelad, mer lättrodd än en eka men inte lika pålitlig. Hon har varit med om att den fått slagsida och tagit in vatten. Det tänker hon på med viss bävan, för hon har aldrig varit så sjövan. Utom i barndomen förstås, då utövade sjön äventyrlig dragningskraft, med abborrmete i vassruggarna, kräftfiske ljumma augustikvällar och sedan, under de tidiga tonåren, valpiga svärmerier i någon tjuvlånad eka. Det fanns en pojke som ingenstans hörde till. Han hette något sådant som pojkar döptes till då och gubbar heter i dag; Allan var det visst. Han hade svart skinnjacka (läderdoften är plötsligt i hennes näsborrar igen) och lång, svart lugg som han slängde ur ögonen med en knyck på nacken. En mörk och stormig sensommarnatt rodde de ut till berget, klättrade upp och satt där och höll om varandra. Natthimlen ljusnade i öster och vinden gick vild i skogen nedanför dem. Nästa dag reste hon bort. De såg aldrig varandra igen. Verkligheten, tänker hon, blir alltmer overklig ju längre man
får leva. Allt flyter. Även till synes stillastående vatten
har underjordiska tillflöden och utlopp. Stillastående är
bara ett annat ord för distanslöshet. - Du ror som en oxe pissar, säger hon. - Kom hit, hojtar de, du får bli den första att angöra! Så lägger hon till, inviger deras nya ankringsplats och när hon gjort det kommer de ner i båten och erbjuder sig sjangtilt att hjälpa henne vittja mjärden. Två män och en kvinna i en roddbåt på en insjö om våren. Grodornas lek har börjat, det kokar av lidelser i strandkanten. Gräsänder och knipor simmar i vassen. Morkullan sträcker knirpande i den blå skymningsluften ovanför dem. Tre grannar i en båt, bollar skämt mellan sig, skrattar. En man sitter vid årorna. Han ror spikrakt, med kraftiga årtag. Mjärden är full av småabborrar och mört, de tömmer dem tillbaka i sjön: fridens med er! Karlarna ror fruntimret iland. Vårkvällen är kyligt sval. De gör alla tre sällskap upp mot byn.. – Jag kommer tillbaka, viskar hon till båten innan hon går. Vad gör vi av vår tid? Berget är grått, skrovligt och ärrat som huden på en gammal elefant. Med rötter i istiden vältrar det sig upp ur djupen och lutar sig tillbaka i blandskogen, nu glödande av höstens färger. Berget står emot väder och vind. Om sommaren svalkar det vattnet, om vintern fryser inte isen till närmast dess fot. Det lagrar i sig alla årstider som gått. Berget är en sinnebild av varat och hon känner tillit i dess närvaro. – När isen lägger sig, tänker hon, ska jag sluta bada. Kanske inte då heller. Båten dansar och sliter otåligt i förtöjningen. Vågorna kluckar och slår, rytmiskt
mot dess botten.
|
|
![]() |
||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème Webbredaktör: Lydia Duprat |
||
![]()
|