ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Vad skulle du ha gjort i deras ställe?
Åsa, Markus och Allan går i samma klass i lågstadiet, när de sedan skiljs åt utvecklas deras liv åt olika håll. Tusen kulor beskriver problem som alla kan råka ut för i någon form, och man börjar fundera över vad man själv skulle ha gjort i deras situation. Åsa har ärvt ett kulspel som använts till statistiska analyser. Hon börjar själv studera hur de tusen kulorna samlas i uppsamlingsfacken, och märker att de alltid samlas på nästan exakt samma sätt. Hon gör tabeller och diagram och utifrån dessa betraktar hon sedan samhället, ett synsätt som gör att hon stöter på problem i gymnasiet. Hennes SO-lärare delar inte hennes syn på saker och ting, och hon beslutar sig för att göra ett arbete som han bara måste ge henne högsta betyg på. Hennes arbete för sedan de tre ungdomarna tillsammans igen, och de möter olika problem, som får oväntade upplösningar. Språket är koncentrerat och mycket lätt att ta till sig, det flödar utan minsta språkliga fel och är näst intill fulländat. Lika mycket som språkliga brister kan förstöra en hel bok, förstärker språket här berättelsen. Huvudpersonerna beskrivs mest genom deras känslor och tankar och man får en tydlig bild av dem eftersom man känner igen personligheterna. Åsa, hon som vet allt, Markus, han som bara är en i mängden, och Allan, den det kommer att gå snett för. Jag har läst många böcker av Peter Pohl och jag tycker att han har en förmåga att skriva om riktigt svåra problem, så att man ändå klarar av att ta dem till sig. Det här är en mycket bra bok och
jag tror att den tilltalar dagens ungdomar mer än många av
Pohls andra böcker, som utspelar sig för 40-50 år sedan
och kan vara svårare att känna igen sig i. Personligen tycker
jag att flera av hans andra böcker är bättre än den
här, men det är ändå en mycket bra bok som jag rekommenderar
till alla 12 år och uppåt. | |||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
||||||
|