Störst av allt är kärleken
Av Kerstin Parker
SCEN |
•
• • • • • • • • •
• • • • • • • • •
• • • • • • • • •
• |
Vinter
Av Jon Fosse
Scen: Teater Trixter, Göteborg
Regi: Victoria Brattström
I rollerna: Annika Nordin och Ingvar Örner |
Författaren och dramatikern Jon Fosse är
Norges näst efter Ibsen mest spelade
norska dramatiker. Han är dock tämligen okänd i Sverige
och introducerades som dramatiker i Sverige först år 1998.
Nu sätter Teater Trixter i Göteborg upp hans drama ”Vinter”
som till en början utspelar sig i en park vid den tid då sommaren
övergår till höst.
 |
foto: Peter Lloyd |
Scenen består av en parkbänk och röda
och blå kulisser i bakgrunden. Insnubblande kommer kvinnan, rufsig
i håret och med ett glittrigt, urringat linne. Kanske är hon
på väg hem, kanske har hon inget hem. Klart är i alla
fall att hon är berusad eller påverkad av något. Hon
sätter sig på parkbänken för att vila. Där sitter
redan mannen i kostym, överrock och med en portfölj bredvid
sig. Han är på väg därifrån. De börjar
prata med varandra och även om mannen mest är tyst och kvinnan
sluddrar är det uppenbart att ett viktigt möte har ägt
rum, någonting har hänt mellan de två efter en mycket
kort stund, kanske redan innan de börjar tala.
Till en början består samtalet mest
av kvinnans uppmaning till mannen att inte gå. Hon talar fragmentariskt
i stil med:
Du
Ja, du
Jag pratar med dig
Gå inte
Du
Mannen är på besök i staden för
att närvara vid en konferens och det är just dit han är
på väg när han möter kvinnan. Han är välklädd
och nykter medan kvinnan är något av hans motsats. Kommunikationen
dem emellan som på ett sätt är torftig, på ett annat
sätt innehåller allt i komprimerad och förenklad form,
leder fram till en överenskommelse om att gå till hans hotellrum.
Nästa scen utspelar sig där. Kvinnan vaknar upp ensam och förvirrad.
Plötsligt kommer mannen tillbaka. Han har köpt mat och kläder
till henne. Kvinnan berättar att medan han var borta har en kvinna
ringt flera gånger. Mannen frågar vad kvinnan hette och det
visar sig vara hans fru.
Berättelsen framskrider och trots kvinnans
och mannens trevande närmande till varandra är det tydligt att
något stort har skett. Det är som ett grekiskt drama där
ödet styr och allting är förutbestämt. De två
är så olika men så fort de får syn på varandra
i den där parken så är det som om ingenting annat spelar
någon roll. På en dag riskerar mannen både sitt äktenskap
och sin karriär men i den nya situationen är det oviktigt. Redan
från början har kvinnan sagt att hon är hans:
Din kvinna
Jag
Och även om det sker i en skämtsam ton
vet de båda att det är sant. Det är likadant med deras
samtal där varje mening slutar som en fråga trots att de är
helt säkra.
Det kan vi inte...
väl?
Det går inte...
Jo, kanske..?
De två slits mellan vad som är klokt
att göra och vad de vill. Mannen inser att han kommer att förlora
jobb och familj. För kvinnan är det inte lika mycket som står
på spel men hon brottas med skuldkänslor och ångesten
inför att bli lycklig. För henne vore det enklare att fly tillbaka
till det gamla, invanda. Vilken tyngd att bära att en person faktiskt
väljer henne framför fru, barn och framgång!
”Vinter” är en fantastisk skildring
av kärlekens styrka och oförutsägbarhet. Dramat visar oss
att det omöjliga ibland är möjligt och att våra normer
över vad som är rätt och fel helt kan ställas på
ända. Ett ögonblick kan förändra allt och det fungerar
inte att gå tillbaka. Rollerna framförs av Annika Nordin och
Ingvar Örner på ett så trovärdigt sätt att
man som åskådare nästan glömmer bort att det är
två skådespelare på scenen. Under den intensiva timmen
som dramat varar är de mannen och kvinnan och det är med viss
förvåning som man inser att berättelsen faktiskt tar slut.
”Vinter” spelas från september
till november och kan mycket varmt rekommenderas.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.
|