Till Café Crème Film!
 ÅRGÅNG 2 - FEBRUARI 2001
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
:: CAFÉ CRÈME FILMARKIV ::

Film
Rolig och varm
Av Åsa Jonsson

Puder
Manus och regi: Marie-Louise Ekman
I rollerna:
Gösta Ekman, Örjan Ramberg, Dan Ekborg, Lena Nyman, Rolf Skoglund, Tove Magnusson Norling, Alexander Bard, m fl.


Marie-Louise Ekmans film "Puder" är en sällsamt bra historia. Den utspelar sig på en liten privatteater, Teater Krokodil, under en dag. Den pjäs som ensemblen har spelat ett längre tag ska spelas in för TV. Alla är angelägna om att lyckas, synas, ta plats. Det gäller även den undanglidande Vippan (Gösta Ekman), pjäsens sminkör som omärkligt och utan stora åthävor håller sig framme. Hela ensemblen är trötta på varandra och sig själva men för en sista gång känner de att de ska ge av sig själva för att sedan kunna gå vidare till annat.

Teaterdirektören tror sig ha gjort en bra affär när han låter teatern för en kort stund stå till "den unge moderne mannens" (Alexander Bard) förfogande. Det som händer är dock att skådespelarna och teatern förvanskas och förfulas; de tvingas göra roller som inte är skådespeleri utan rekvisita. Ost spelar en central roll i "den unge moderne mannens" vision. Det finns scener med ost som är sanslöst roliga, bland annat när "regissören" (Tove Magnusson Norling) springer omkring med flaxande nakna bröst och skriker ost på ett mycket hotfullt sätt.

Huvudrollersinnehavarna i pjäsen, Ambel (Örjan Ramberg) och "den medelålders skådespelaren" (Dan Ekborg), konkurrerar med varandra och alla andra om platsen i rampljuset. Det skiljer sig inte särskilt mycket från hur det är i det ’verkliga’ livet. Alla vill bli sedda för den strålande person som de egentligen är.

Marie-Louise Ekman har med ett lätt handlag lyckats göra en oerhört rolig film med ett underliggande vemod. Kanske är det just denna klangbotten som gör att man kan känna med dessa karaktärer i all deras skröplighet. Jag har ingen aning om det är så här det är bakom scenen på en verklig teater men det förefaller mig inte helt otroligt. Skådespelare spelar skådespelare som människor – inte som karikatyrer (även om de självklart är något stiliserade). Örjan Ramberg spelar den ömhudade Ambel på ett mycket stillsamt sätt. Det är något innerligt rörande över denna åldrande primadonna vars bröstbehåring sticker upp ovanför urringningen. Vippan som hyser ömma känslor för Ambel är djupt rörande och det sätt som Gösta Ekman spelar Vippan på är närmast kärleksfullt.

Det är en film om svårigheten med att finna sig i att vara medelmåttig, om känslan av att inte riktigt räcka till för det som man tror betyder något. Men det är också en film om att vara sann mot sig själv, att finna en trygg famn att söka tröst i och att allt inte är så jävligt som man kan tro… Man får en varm känsla inombords efter att ha sett "Puder" och man vill se den igen.

 

[an error occurred while processing this directive]

Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème