ÅRGÅNG 2 NUMMER 7 - 15 OKTOBER 2001
VAD ÄR CAFÉ CRÈME?    VI PÅ CAFÉ CRÈME   CAFÉ CRÈME FILM    ARKIV    INTRYCK
PSEUDO... EXTRAORDINÄRT    LYRIK    PROSA    KONTAKT    NYHETSBREV   LÄNKAR

LEDARE
Idealistiska kulturentreprenörer

Jag läser för närvarande på journalistikprogrammet 40 poäng vid JMK i Stockholm. För några veckor sedan fick vi elever i uppdrag att undersöka produktionsvillkoren hos en given medieform, d.v.s. en tidning ur dags- eller kvällspressen, en veckotidning, en radio- eller TV-kanal eller något annat. Då valde jag - av naturliga skäl kan man väl säga - att undersöka icke-kommersiella, nätbaserade kulturtidskrifter. Alltså sådana som jag delar "bransch" med. Dels just därför att vi ägnar oss åt samma sorts kulturyttring, dels därför att en sådan undersökning aldrig förr genomförts.

Jag valde ut tio olika kulturtidskrifter för min undersökning, däribland Café Crème. De övriga var Agamemnon, Alba, Argus, Art Bin, Banan, Carpen, Epigon, Hysteriskt viktigt och Labyrint. Till min stora glädje och - det erkänns villigt - häpnad ställde varenda tidskrift upp på en ganska uttömmande utfrågning om allt möjligt beträffande kostnader, ambitioner, besöksfrekvens, geografiskt läge och mycket annat.

Undersökningsresultatet blev i mitt tycke mycket intressant och jag ämnar höra mig för hos några tidningar ur den etablerade pressen om huruvida någon är intresserad av att publicera det. Av den anledningen publicerar jag inte resultatet här, i alla fall inte ännu. Men jag vill ändå i korthet berätta vad undersökningen givit vid handen:

1. Varenda tidskrift i undersökningen bedrivs ideellt och i den mån den haft några som helst inkomster har dessa varit mycket små.

2. När allt kommer omkring är det inte helt gratis att driva en kulturtidskrift på nätet utan verksamheten kostar allt från 125 till 500 kr i månaden i server-och domänrelaterade kostnader. Andra utgifter tillkommer.

3. De idealistiska kulturentreprenörer som dragit igång tidskrifterna är i fem fall enstaka killar. En är en enstaka tjej (jag!) medan övriga är, i tre av fallen, två killar tillsammans och i ett fall (Labyrint) två tjejer och två killar. De flesta tidskrifter har ett antal medverkande, såväl killar som tjejer.

4. När jag frågade om tidskrifterna skulle kunna tänka sig att bli kommersiella svarade de flesta att detta saknar betydelse.

5. Besöksstatistiken varierar högst avsevärt mellan de olika tidskrifterna, och anledningen därtill är somewhat höljd i dunkel. Jag har inte lyckats utröna om skillnaden beror på marknadsföringsåtgärder, hur länge tidskriften funnits på nätet eller något annat. Vad tror ni själva?

Under alla omständigheter framstår var och en av dessa tidskrifter som en produkt som drivs av eldsjälar som var och en "gör sin grej" utan att ta hänsyn till vare sig kostnader eller eventuella förtjänster. Man ser på sin tidskrift som ett sätt att skaffa sig en plattform där man kan komma till uttryck och förhoppningsvis även få till stånd en dialog med sina läsare.

Lycka till önskar jag alla er som liksom jag vill vara med och delta i den svenska kulturdebatten; och som är beredda att göra det ideellt!

Lydia Duprat
Chefredaktör

Förmedlad av Helena Mansén

I detta nummer:

DEBATT: VEMS JÄVLA UBÅTAR VAR DET?
Theodor Stenevang
Det är dags att proffspolitiker, karriärdiplomater och försvarsstabsbyråkrater släpper prestigen och ger oss sanningen.

KRÖNIKA: SOLEN FÖRVANDLAR OSS TILL TERRORISTER
Carlos Vidales
Nu är jag inte så säker på mina tidigare åsikter. Solens stora fläck tittar rakt på oss just nu och – just det – kriget rasar i världen
.
KVÄLLSPRESSEN BITER SIG SJÄLVA I SVANSEN
Thomas Lindqvist
Kvällspressen är de enda som försöker kombinera snaskigt skräp ā la Svensk damtidning, och kvalitetsjournalistik ā la morgontidningarna, där man försöker upprätthålla ett publicistiskt credo.

ETT ANNAT PERSPEKTIV PÅ LIVET
Sofie Ursäter
Då jag var den enda utlänningen fick jag hela tiden nyfikna blickar och när vi kom tillbaka till vår sal kom två nunnor till oss och ville prata. Beautiful, beautiful. I love you, sa den ena och kramade min hand.

BOTERO PÅ MODERNA MUSEET
Åsa Jonsson
Skulpturerna däremot tilltalar mig. De får mig att vilja klappa och stryka över dem för att följa deras former.

STUREBIOGRAFEN I NYA LOKALER
Helena Mansén
Nya Biograf Sture kommer att kunna erbjuda en stor biosalong med 153 platser samt två tillbyggda små salonger där balkongen låg.

HÖSTENS BOKKRÖNIKA
Björn Gustavsson
Följ med på ett strövtåg bland höstens böcker. Björn Gustavsson ledsagar oss bland ett flertal titlar tillhörande såväl skön- som facklitteratur.

LÄST: LÄKEBOK FÖR TRASIGA SJÄLAR

Anna Southerington
Personligen anser jag att specifikt och uteslutande kristen mission inte hör hemma i en bok som vänder sig till en bred och därmed också mångkulturell och mångfacetterad läsekrets.

LÄST: DEN ONDE
Thomas Lindqvist
Den här boken ger en bra översikt utan att vara ytlig, och den går djupt in på de historiska aspekterna av ondskan.

LÄST: FÖRINTELSEINDUSTRIN
Mikael Tossavainen
Det som är förvånande är snarare att ett respektabelt förlag som Ordfront, när man för en gångs skull ger ut en bok om förintelsen, väljer att ge ut ett sådant osannolikt klumpigt hopkokat falsarium.

EN VANDRING I MARSFJÄLLETS SKUGGA
Måna Berger
När börjar en resa och när slutar den? På återfärden längs den väg som nyss varit laddad av det oprövades föreställningar och förväntan, nu mättad av osmälta intryck? Finns en början, eller ett slut, någonsin?

LÄST: SENT UTE (ungdomsbok)
Anna Eklöv
Det här är inte en moraliserande bok om att man ska lyda sina föräldrar och börja uppföra sig. I stället handlar det om en ung killes egna val och känslor.

STRÄNDERNAS SVALL: EN ANALYS

Helena Mansén
När boken var färdigläst kände jag mig ledsen över att det inte fanns en sida till med dessa underbara ord, ledsen över att inte längre vara kvar i den där världen.

Nästa nummer ute den 19 november!


Copyright © 2001, Kulturtidskriften Café Crème