LEDARE
Idealistiska kulturentreprenörer
Jag läser för närvarande på journalistikprogrammet
40 poäng vid JMK i Stockholm. För några veckor sedan fick
vi elever i uppdrag att undersöka produktionsvillkoren
hos en given medieform, d.v.s. en tidning ur dags- eller kvällspressen,
en
veckotidning, en radio- eller TV-kanal eller något
annat. Då valde jag - av naturliga skäl kan man väl säga
- att undersöka icke-kommersiella, nätbaserade kulturtidskrifter.
Alltså sådana som jag delar "bransch" med. Dels
just därför att vi ägnar oss åt samma sorts kulturyttring,
dels därför att en sådan undersökning aldrig förr
genomförts.
Jag valde
ut tio olika kulturtidskrifter för min undersökning, däribland
Café Crème. De övriga var Agamemnon,
Alba, Argus,
Art Bin, Banan,
Carpen, Epigon,
Hysteriskt viktigt och
Labyrint. Till min stora glädje
och - det erkänns villigt - häpnad ställde varenda tidskrift
upp på en ganska uttömmande utfrågning om allt möjligt
beträffande kostnader, ambitioner, besöksfrekvens, geografiskt
läge och mycket annat.
Undersökningsresultatet
blev i mitt tycke mycket intressant och jag ämnar höra mig för
hos några tidningar ur den etablerade pressen om huruvida någon
är intresserad av att publicera det. Av den anledningen publicerar
jag inte resultatet här, i alla fall inte ännu. Men jag vill
ändå i korthet berätta vad undersökningen givit vid
handen:
1. Varenda
tidskrift i undersökningen bedrivs ideellt och i den mån den
haft några som helst inkomster har dessa varit mycket små.
2. När
allt kommer omkring är det inte helt gratis att driva en kulturtidskrift
på nätet utan verksamheten kostar allt från 125 till
500 kr i månaden i server-och domänrelaterade kostnader. Andra
utgifter tillkommer.
3. De idealistiska
kulturentreprenörer som dragit igång tidskrifterna är
i fem fall enstaka killar. En är en enstaka tjej (jag!) medan övriga
är, i tre av fallen, två killar tillsammans och i ett fall
(Labyrint) två tjejer och två killar. De flesta tidskrifter
har ett antal medverkande, såväl killar som tjejer.
4. När
jag frågade om tidskrifterna skulle kunna tänka sig att bli
kommersiella svarade de flesta att detta saknar betydelse.
5. Besöksstatistiken
varierar högst avsevärt mellan de olika tidskrifterna, och anledningen
därtill är somewhat höljd i dunkel. Jag har inte lyckats
utröna om skillnaden beror på marknadsföringsåtgärder,
hur länge tidskriften funnits på nätet eller något
annat. Vad tror ni själva?
Under alla
omständigheter framstår var och en av dessa tidskrifter som
en produkt som drivs av eldsjälar som var och en "gör sin
grej" utan att ta hänsyn till vare sig kostnader eller eventuella
förtjänster. Man ser på sin tidskrift som ett sätt
att skaffa sig en plattform där man kan komma till uttryck och förhoppningsvis
även få till stånd en dialog med sina läsare.
Lycka till
önskar jag alla er som liksom jag vill vara med och delta i den svenska
kulturdebatten; och som är beredda att göra det ideellt!
Lydia
Duprat
Chefredaktör
|
|
|
Förmedlad
av Helena Mansén
|
I detta
nummer:
DEBATT: VEMS JÄVLA UBÅTAR VAR DET?
Theodor Stenevang
Det är dags att proffspolitiker, karriärdiplomater och försvarsstabsbyråkrater
släpper prestigen och ger oss sanningen.
KRÖNIKA:
SOLEN FÖRVANDLAR OSS TILL TERRORISTER
Carlos Vidales
Nu
är jag inte så säker på mina tidigare åsikter. Solens stora fläck tittar
rakt på oss just nu och just det kriget rasar i världen
.
KVÄLLSPRESSEN BITER SIG SJÄLVA I SVANSEN
Thomas Lindqvist
Kvällspressen är de enda som försöker kombinera snaskigt skräp ā
la Svensk damtidning, och kvalitetsjournalistik ā la morgontidningarna,
där man försöker upprätthålla ett publicistiskt credo.
ETT ANNAT PERSPEKTIV PÅ LIVET
Sofie Ursäter
Då
jag var den enda utlänningen fick jag hela tiden nyfikna blickar och när
vi kom tillbaka till vår sal kom två nunnor till oss och ville prata.
Beautiful, beautiful. I love you, sa den ena och kramade min hand.
BOTERO PÅ MODERNA MUSEET
Åsa Jonsson
Skulpturerna
däremot tilltalar mig.
De får mig att vilja klappa och stryka över dem för att följa deras former.
STUREBIOGRAFEN I NYA LOKALER
Helena Mansén
Nya Biograf Sture kommer att kunna erbjuda en stor biosalong med 153 platser
samt två tillbyggda små salonger där balkongen låg.
HÖSTENS BOKKRÖNIKA
Björn Gustavsson
Följ med på ett strövtåg bland höstens böcker.
Björn Gustavsson ledsagar oss bland ett flertal titlar tillhörande
såväl skön- som facklitteratur.
LÄST: LÄKEBOK FÖR TRASIGA SJÄLAR
Anna Southerington
Personligen
anser jag att specifikt och uteslutande kristen mission inte hör hemma
i en bok som vänder sig till en bred och därmed också mångkulturell och
mångfacetterad läsekrets.
LÄST: DEN ONDE
Thomas Lindqvist
Den här boken ger en bra översikt utan att vara ytlig, och den går
djupt in på de historiska aspekterna av ondskan.
LÄST: FÖRINTELSEINDUSTRIN
Mikael Tossavainen
Det
som är förvånande är snarare att ett respektabelt förlag som Ordfront,
när man för en gångs skull ger ut en bok om förintelsen, väljer att ge
ut ett sådant osannolikt klumpigt hopkokat falsarium.
EN
VANDRING I MARSFJÄLLETS SKUGGA
Måna Berger
När börjar en resa och när slutar den? På återfärden längs den väg som
nyss varit laddad av det oprövades föreställningar och förväntan, nu mättad
av osmälta intryck? Finns en början, eller ett slut, någonsin?
LÄST:
SENT UTE (ungdomsbok)
Anna Eklöv
Det
här är inte en moraliserande bok om att man ska lyda sina föräldrar
och börja uppföra sig.
I stället handlar det om en ung killes egna val och känslor.
STRÄNDERNAS SVALL: EN ANALYS
Helena Mansén
När
boken var färdigläst kände jag mig ledsen över att det inte fanns en sida
till med dessa underbara ord, ledsen över att inte längre vara kvar i
den där världen.
Nästa nummer ute den 19 november!
|