ÅRGÅNG 4 NUMMER 4 — 19 MAJ 2003
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Tora vill rida hela sitt liv
Med vindarna i ryggen
Gud ger och Gud tar
Från arbetarstad till Europa-wannabe
Gratisdatorns dagar är här
Främlingars godhet
Martinson intressantare än någonsin
Manfredis oändliga dialoger
Liten flicka blir vän med argt moln
Plötsligt blir morfar James Bond
Starka porträtt i Weiss nya roman

I N T R Y C K
Första bilden från Mars!

P S E U D O
Som klippt och skuren för jobbet

P R O S A
Ro i tidens flöde
Den snabba tjuven


"Det är väldigt känsligt med makeup"
Av Lydia Duprat

"Det är synd att klaga." Madalena Honorato dos Santos, manikyrist på Just You. Foto: Lydia Duprat

Madalena Honorato dos Santos har länge varit en i teamet på Just You. Hon blev uppraggad till den första, lilla salongen långt innan Johnny Cruz expanderade och flyttade verksamheten till den nuvarande lokalen.

Det gick till så att Johnny Cruz en dag lade märke till en kunds vackert manikyrerade naglar. Han tog reda på vem manikyristen var – det var Madalena – varpå han erbjöd henne anställning. Madalenas dåvarande chef uppmanade henne att ta chansen, att prova på att arbeta på Just You. Om hon inte trivdes där var hon välkommen tillbaka till sitt gamla jobb. Madalena provade och valde att stanna kvar.

En gång i tiden var Madalena barnvakt, men en dag kände hon för att skola om sig och pröva på ett annat yrke. Hon utbildade sig till manikyrist, makeup-artist och depilationsspecialist.

- Numera jobbar jag bara med manikyr och depilation, jag gillar inte att arbeta som makeup-artist, säger Madalena. Det är väldigt känsligt med makeup, de flesta kunderna verkar inte veta vad det går ut på. De är inte alls beredda på resultatet.

Rosângela, en kollega till Madalena som arbetar som makeup-artist, inflikar:

- Problemet med makeup är att folk inte känner igen sig. Smink förändrar ens fysionomi, man ser ut som en annan person. Somliga blir chockade när de ser sitt ansikte i spegeln, de kan bli riktigt upprörda. Därför måste man vara smidig, ta reda på kundens förväntningar i förväg, förbereda kunden på resultatet.

Madalena nickar. Nej, makeup är inget för henne, numera ägnar hon sig åt sina två andra specialiteter. Bäst gillar hon depilation.

- Det är för att hon gillar att plåga människor! utbrister Rosângela och skrattar.

Det är tisdag eftermiddag och det är lugnt i salongen. De som jobbar här får litet tid över för sig själva. Rosângela sköter sina egna naglar och det gör även Mônica, sjukgymnast på Just You. Madalena, å andra sidan, jobbar. Hon tar sig an mina händer.

Trivs de bra här?

Madalena säger att det är synd att klaga. Jobbet är okej. Rosângela och Mônica påpekar att den provisionsbaserade lönen är högre här än i genomsnitt, vilket ju är bra.

En kund har anlänt och hon väntar på Rosângela där nere. Det finns annan ledig personal, men det är Rosângela kunden vill ha och ingen annan. Rosângela sprayar ett preparat på naglarna för att få dem att torka snabbare och går ner.

Madalena är klar med mina naglar, som fått fransk manikyr. Det blev riktigt snyggt. Jag tackar för behandlingen, ger henne dricks och tackar för intervjun. Hon ger mig ett sorgset leende. Jag frågar om jag får plåta henne, och genast blir det fart på henne: hon kammar håret och sätter på litet läppstift. Sedan sitter hon ner i sin manikyrstol och ler igen, litet soligare den här gången.

Copyright © 2003, Kulturtidskriften Café Crème
Webbredaktör:
Lydia Duprat