ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
Vad är Café Crème? Vi på Café Crème Nyhetsbrev Kontakt Länkar
Pseudo Intryck Prosa Lyrik Arkiv

CAFÉ CRÈME I VÅR

A R T I K L A R
Scen: Singoalla i Hagaparken
Klippdockor från 60-talet
Läst: Choklad. Fakta, historia, passion
Läst: Samurajsommar
Läst: Den amerikanska flickan
Läst: Terra Nullius
Läst: Vetenskap eller villfarelse
Läst: Simos drömmaren
Läst: Den fula prinsessan
Läst: LBD
Läst: Silverapan
Läst: Skulden
Läst: Eragon - Arvtagaren
Fugu: Dödligt gott
Kvinnliga faraoner
"Saltis" i Saltsjöbaden?
Utdöd? Du skämtar väl!
The Spider Rules!
Fredag den trettonde
Konst: Angående konst och frihet
Musik: Something to Be Shared
Musik: Timeless Music
Musik: Summertime at Dalhalla
Läst: Björns bokkrönika våren 2005
Läst: Anne Franks dagbok
Läst: Orre, trast och trana
Läst: Dorés bibel
Läst: Sabotage
Läst: Mörkrets tjänare
Läst: Boktips inför hängmattan
Scen: Platonov
Foto: Färgsprakande provokation
Scen: Aprilhäxan
Utrotat djur Australiens heliga Graal
En skandalkarriär värd att belysa
I sus och dus med Brus
Berlin andra gången gillt
Könsroller under bronsåldern
Kristian II: Tyrann eller älskad kung?
Kuba: ständigt mot friheten
I den verkliga diktaturen
Destruktiviteten är en konstant
Katja Timgren får Slangbellan
Läst: Bläckhjärta
Läst: Kejsarens magi
Läst: Lucindas hemlighet
Läst: Da Vinci-koden
Läst: Terra Hexa
Läst: Stjärnornas stad
Läst: Åklagare är en som lagar bilar
Läst: Idun - Sagan om Valhalla

P R O S A
Långt hemifrån

L Y R I K
Dikter från Kuba

P S E U D O
Hur man ger sin katt ett piller

I N T R Y C K
Fisketur med Moses


Trovärdigt och hänförande spel på Folkteatern.

Att ta saken i sina egna händer

TEATER
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Bad Girls
Av Joyce Carol Oates
Scen: Folkteatern Besöker Backa Folkets Hus (Turnéversionen)
Regi: Victoria Brattström
I rollerna: Anna Persson, Nina Särkimäki, Kristin Falksten, Sara Wikström och Anders Granell

Vad gör man om man ser att en katastrof är på väg att inträffa och man redan har varit med om flera katastrofer och absolut inte vill uppleva en till? Så känner de tre tonårsdöttrarna Icy (Anna Persson), Orchi (Nina Särimäki) och Christel (Kristin Falksten) när deras mamma (Sara Wikström) träffar en ny man (Anders Granell). Familjen med de fyra kvinnorna bor i ett hus bredvid en järnväg. Tågen som dundrar förbi är en sorglig påminnelse om att deras livssituation är långt ifrån idealisk. Mamman kämpar för att ekonomin ska hålla ihop och hon är ständigt bekymrad för sina tre flickor som kämpar med de typiska pubertetsfrågorna om egen identitet, självständighet och mål i livet. Familjen har ett trasigt förflutet med åtminstone en man som misshandlade dem och döttrarna brottas med både ilska och skuldkänslor över det våld de utsatts för. När då mamman börjar prata om en Isaak som ska komma hem till dem ser döttrarna det som ett direkt hot. Ska det gamla helvetet börja på nytt? Ska ännu en man ta deras mor ifrån dem? För Icy, Orchy och Christel är män ingenting positivt och ingenting bra för de med sig. Män är elaka, våldsamma, maktgalna, perversa och sätter man inte stopp för dem från början tar de över allting. Det är framför allt den äldsta dottern Icy som är kritisk och hon påverkar de två yngre att se situationen som hon gör. För Icy är det omöjligt att tänka sig att Isaak är en helt vanlig man; hon tänker få bort honom ur deras liv och hon får med sig Orchi och Christel i sina planer.

Joyce Carol Oates är otroligt träffsäker i skildringen av trasiga kvinnor – här framförd i fenomenal tappning av Folkteatern Besöker. Det här är turnéversionen som bland annat uppfördes på Backa Folkets Hus. De medverkande visar sin skicklighet genom att med klen rekvisita utnyttja hela lokalen. En del av dialogerna framförs mitt bland publiken vilket gör pjäsen än mer levande och realistisk. Skådespelarna framför sina roller på ett sätt som är totalt trovärdigt och hänförande. Som åskådare kan man leva sig in i alla personligheter – den arga dottern, mamman som vill ha en man, Isaak som behöver kärlek och sällskap och hamnar mitt i ett högljutt kvinnoinferno. ”Bad Girls” handlar också om rädsla, om längtan, om ångest och om att göra någonting som man vet att man kommer att ångra.

”Bad Girls” är en stark berättelse om det som är vardag för många kvinnor. Den är skriven av en av vår tids stora författare och det känns viktigt att pjäser med det här temat sätts upp. ”Bad Girls” visar hur det är att växa upp med våld i hemmet och hur det är att leva med sår som aldrig riktigt läker.

”Bad Girls” sattes upp första gången år 2002 och blev en stor publikframgång. Den sattes åter upp under våren 2004 och spelas nu under hösten både som turnéversion och på Folkteaterns Caféscen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.

Copyright © 2004, Kulturtidskriften Café Crème