![]() |
||||||
ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
CAFÉ CRÈME I VÅR |
Ett fascinerande
litterärt pussel
Sandra och Doris möts i Trakten, en plats vilken som helst men med en tydligt markerad tidsförankring i tidigt 70-tal. De är runt tio år gamla och när de blir bästa vänner innebär det att de helt går upp i varandra och i sina lekar, som ofta går ut på att iscensätta verkliga händelser. Som mysteriet med den amerikanska flickan, som drunknade i träsket i närheten för länge sedan och som nu lever kvar som en myt i Trakten. Och som historien om Sandras frånvarande mamma, Lorelei Lindberg, som kanske förts till Österrike av sin hemlige älskare. Gestaltandet är ett sätt att hantera de trauman som är för svåra att närma sig utan lekens hjälp, men också ett sätt att få bryta gränser, vara allt man det man inte får vara i den vanliga vardagen. Monika Fagerholm driver ett projekt som går ut på att skriva in flickan i historien, uppvärdera hennes värld och värde. Sandra och Doris blir här nya tillskott i den litterära tradition som befolkas av flickor som Anne på Grönkulla och Carolin i Maria Gripes Skuggor vid stenbänken: egensinniga, intensiva och stundtals närmast androgyna. Trots ungdomens överskridande eller nonexistenta sexualitet – hos Fagerholm växlar dessa tillstånd – så är de trots allt starkt definierade som just flickor. I detta är Sandra och Doris släkt med den självupptagna, stolt självständiga Diva som i Fagerholms förra bok med samma namn använde språket till att definiera och skapa sig själv och sin värld som hon ville. Men de har också mycket gemensamt med Tomas, sommarbarnet i Underbara kvinnor vid vatten som hanterade den nya sommarvärlden och den växande klyftan mellan föräldrarna som delar i ett mytiskt sammahang. Naturmystik och myt är starka inslag också i Den amerikanska flickan, liksom det att skapa, eller kanske bara se, de egna världarna: landskapet blir så hemtamt att det stiger ur sina ramar och blir öververkligt, hyperverkligt. Det är barnets värld av organiskt återkommande skeenden, de gränsöverskridande men starkt reglerade lekarna, historier och händelser i omvärlden som gestaltas som olösta mysterier i en närmast rituell inramning. Hela barndomens förstärkta mystik och helighet utvecklas här av Fagerholm, men hon går också vidare förbi den, mot vuxenblivandet och vuxenvärlden. För Doris dör. Det står klart redan
från början i den här boken, där ”vad”
och ”när” över huvud taget är mindre intressant
än ”hur”. Doris dör och Sandra måste leva
vidare. De två flickorna har levt i symbios på det sätt
som man kan göra, och bara kan göra, när man är barn
och världen är besjälad. När Doris dör så
dör Sandras barndom med henne, och de nya vännerna tycks alla
blodfattiga och händelselösa i jämförelse med Doris.
Det finns inte längre någonting som svämmar över,
ingenting som sväller ur sina ramar, som Fagerholm beskriver det.
Efter Doris är allting bara normalt, och hur kan man någonsin
leva med normalt när man upplevt vidunderligt? I det stora pussel som blir resultatet finns
också andra personer än Sandra och Doris, namngivna som i en
lek; Ålänningen, Bombnedslaget Pinky Pink, kusinmamman och
kusinpappan. De tillåts alla ha fler än en dimension i sig,
och ibland lurar oss boken att tro att en av dem är mer sann än
en annan bara för att strax därefter dra undan mattan för
oss och ge oss en ny vinkel. Trots detta känns den aldrig ologisk,
aldrig annat än helt sann samtidigt som historien är nog så
fantastisk. Stilen är associativ och broderande, och ofta kastar
boken ut lösa trådar för att långt senare, kanske,
samla ihop dem igen. Långt ifrån alla blir dock insamlade,
och det är Fagerholm högst medveten om, men nu är ju livet
en gång sådant att det är fullt av lösa trådar.
Och dessutom kommer det en del två, vilket man för övrigt
inte kan vara annat än innerligt tacksam över. För det
här är en helt underbar bok, inte lik någon annan men
ändå en essens av alla böcker, med en historia helt olik
det egna liv man levt men ändå otroligt överensstämmande.
Det är 491 sidor som man inte kan vänta tills man fått
läsa färdigt, och som man sedan inte kan förlåta
för att de trots allt tagit slut. | |||||
![]() |
||||||
Copyright
© 2004, Kulturtidskriften Café Crème |
||||||
![]()
|